Angedalen, Førde (05.06.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bomvei til Tjørnalandsstøylen (380m)
Endpoint Bomvei til Tjørnalandsstøylen (380m)
Ascents Blåfjellet 1067 m i Naustdal (1,067m) 05.06.2013
Krunene (1,066m) 05.06.2013
Blåfjellet 1067

Nok en nattevakt overstått og til tross for en generell matthet i kroppen var jeg meget turklar og hadde allerede avtalt med Janne at dagen var verdt å brukes til nye topp-bestigninger i Førde-området. Vi møttes ved Vie og kjørte oppover Angedalen der vi tok av og fulgte bomvei opp mot Tjørnalandsstøylen. Parkerte en 1,5 km fra støylen pga meget dårlig vei siste biten. Været begynte bra og vi allerede lettet på bekledningen x flere da himmelen plutselig svartnet og himmelen plutselig lyste opp av lyn, straks etterfulgt av tordenskrall!. Før den verste byga startet fikk vi kommet oss i ly under en ganske så knapp overhengende stein, og der ble vi sittende en 20 minutters tid. Regnet gikk over i en voldsom haggelbyge som etter få minutter hadde farget hele fjellet og terrenget hvitt.... Ikke helt det vi hadde regnet med til tross for at værmeldingen hadde anslått torden..... På tide å kle på seg, tenkte vi da, bare for å oppdage at undertegnede hadde glemt ytterjakka i bilen sin i Førde! Men, frøken Eikås hadde med ikke mindre enn 3 stk, så dette ordnet seg;) Etter den verste byga var løyet, tok vi sjansen på å prøve et stk videreog gikk derfra opp på ryggen rett nord for Tjørnafjellet. Himmelen skiftet farge og vi fikk atter en gang sol og strålende vær;) Fulgte ryggen nordover i lettgått terreng opp til Krunene. Lettgått og fint ned i Andersskaret og deretter kort vei opp på Blåfjellet, en majortopp i Angedalen! Her var nydelig utsikt mot flotte og kjente fjell vestover mot Førdefjorden og ut mot øyene utenfor Florølandet. Brukte endel tid på toppen for å perfeksjonere et toppbilde med synkroniserte beinstrekk! Resultatet ble herlig;) Retur gikk sørøstover ned mot nedre del av Andersskaret før vi fulgte dalen ut mot Tjørnalandsstøylen igjen og derfra ned mot utgangspunktet.
En flott runde tross litt utstyrsrot og toreflo;)