Håkøy & Kvaløysletta (07.06.2013)  4

Written by Bekki (Rebekka Holmgaard)

Start point Eidkjosen (30m)
Endpoint Kvaløysletta bussterminal (1m)
Ascents Eidhaugen (114m) 07.06.2013
Skjellstanghaugen (107m) 07.06.2013
Bruen fra Kvaløya til Håkøy

Usikkert vær med litt sol, tett med moln og risiko for regn; nesten som et perfekt skotsk vandrervær :) Så etter jobben tog æ bussen ut til Kvaløya og vandrede over til Håkøya, som æ tenkt vandre på i lang tid. All snø var vekk og etter en liten bit av bilvegen fann jeg en god vandrersti opp på øyen, med små fine plakater som fortalte om forskjellige planter på øyen.

Nydelig natur og nydelig utsikt.

Helt forskjellig natur fra de andre nære øyan, veldig flott og fantastisk utsikt mot alle de høye og fortsatt snødekkede fjellen på Kvaløya og fastlandet. Vandrestien var ikke merket ut på noet kart og når den begynte å snu i motsatt retning fra toppen så forlate æ den och gjikk gjennem skoven i retning mot Skjellstanghaugen.

Skjellstanghaugen, den høyeste punkt på Håkøy

Etter vert kjem æ frem til den høyeste punkten og fann flere stier som gjikk ned derfra. Ei av dem gjik ned mot den nordlige kysten på øya og ned på bilvegen som gjikk tilbake til brua. Deretter gjikk æ samme vei tilbake til Eidkjosen, men la retningen mot Eidhaugen i stedet for bussholdplassen.

Tåken låg lav over Kvaløya og Eidhaugen.

Gjennem asfaltert vei mellom bolighusen fann jeg så flere små stier opp mot Eidhaugen, og derfra gjikk turen gennem naturen til Kvaløysletta busterminal og en liten busstur heim.