Middagsfjellet (05.06.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Skjelvika
Ascents Middagsfjellet (678m) 05.06.2013

Det var en kort og avslappet tur med i dag. Siden vi ikke hadde så mye tid før hun måtte være tilbake i Tromsø, bestemte vi oss for en tur til Middagsfjellet, som ligger mellom Grøtfjorden og Kaldfjorden. Dette var en tur som vi fant i turboka og utgangspunktet for turen ligger like ved Skjelvika. I begynnelsen av turen fant vi ikke en merket sti som kan følges og vi gikk opp gjennom glissen skog før vi nådde Høgheia. Temperaturen var ikke for varmt enda, og med en lett bris var det meget komfortabelt å gå.

På ryggen til Middagsfjellet
På toppen med Vengsøya bak Hanneke

Utsikten ble mer interessant da vi gikk langs ryggen mot Tverrfjellet, og det var fint å kikke på nordveggen av Store Blåmannen fra denne vinkelen. Terrenget var lett, en blanding av gress og fast stein av god kvalitet, og snart fikk vi utsikt mot Vengsøya på nordsiden av ryggen. Etter en liten stund kom vi opp på den siste brede ryggen til toppen, og vi valgte å bruke stein istedenfor å gå på den gamle snøen. Overraskende var det at toppen av fjellet ikke var godt definert og utsikten var egentlig bedre mens vi gikk på ryggen. Uansett, vi stoppet i nærheten av en liten varde på toppen og spiste litt mat før vi begynte turen ned.

Panorama fra toppen
Utsikten mot Ramnafjellet og Tromvika fra toppen. Sørtind, Mellomtind og Tromtind bak Ramnafjellet
Close-up bilde av ryggen på Ramnafjellet.

Jeg foreslo å bruke snøen istedenfor steinen siden det kunne være raskere og snillere på knærne våre, og det vi gjorde. Selv om vi samlet litt snø innenfor støvlene våre, var det verdt å løpe ned i snøen og vi var snart på Tverrfjellet igjen. Siste delen av turen prøvde vi en kortere rute ned mot veien ved å bruke en dal før vi kom til Høgheia, noe som var til dels ikke så lett å gå som ruten opp pga flere trær og busker. Men det var ikke så ille, og med et godt rutevalg var det mulig å komme ned igjen uten å hate opplevelsen!