Topper i Lunde (04.06.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Skjenås (385m) 04.06.2013
Østerholtknatten (324m) 04.06.2013

Lunde

Dro en tidlig ettermiddagstur opp til Lunde for å utforske flere av pf-100 toppene på listen for Nome. Hadde satt fore å rekke en tre, fire topper i løpet av kvelden, men regnbygene som satt inn utover dagen tiltok, så jeg lot det stå til med to topper i dag.

Skjenås

Fra toppunktet på Skjenås
Fra toppen av Skjenås

I forberedelsene fant jeg ut at det går en tursti opp til denne toppen inne fra en grusvei rett før sørenden av Norheimstjønna. Denne kan gås som en rundløype noe jeg gjorde. Gikk opp det nordre tråkket og ned igjen den parallelle løypa sønnafor. Oppover var det greit merket med røde plastbånd. Men ned igjen den alternative rundløypa var det ingen merking som jeg kunne se. Her gikk løypa for det meste etter et traktorspor, så det var grei skuring. Ingen utsikt fra toppen, men på nedtur var det flere åpne hogstfelt med godt utsyn. Bok for registrering på toppen utlagt av O-gruppa i IL Skade. Telte 70 registreringer fra nyåret.

Østerholtknatten

Fra toppunktet på Østerholtknatten
Utsikt mot Lunde fra Østerholtknatten

Denne toppen ligger rett i front når man kjører tilbake mot Svenseid, så det er svært lagelig å ta med denne i samme omgang (bare noen minutters kjøring i mellom) Dette er også en turtopp med bok og sti til toppen. Løypa starter fra veien inn mot Østerholt ved det første jordet på høyre hånd. Ved å følge inn langs nordenden av jordet finner man stien som går opp fra skogkanten. Flott tur i mye åpen furuskog. Tydelig sti - også her merket med røde plastbånd. I motsetning til Skjenås er det flott utsikt fra Østerholtknatten. Fra reg.kassa ved trig.punktet, som fremdeles står oppreist, er det bare noen minutter ut til utsiktspunket. For alle eventuelle etterfølgere som på et eller annet tidspunkt skulle komme til å reise opp til Østerholtknatten; for all del få med dere utsikten her oppe! I boka på toppen telte jeg 30 registreringer fra nyåret.