Lussirinda og Navarsheia (31.05.2013)

Written by ksevheim

Ascents Lussirinda (716m) 31.05.2013
Navarsheia (725m) 31.05.2013

Startet fra parkeringsplass ved Skineldvatnet på sti på vestsiden av vannet. Stien starter litt opp fra vannet på beiteområdet. Ved bekken opp til Fiskelivannet ble stien mer uklar, men fulgte bekken og så videre på østsiden av Fiskelivannet. Videre opp dalsøkket til Lussitjørna. Skrået så opp mot toppen, siste stykket litt lett klyving da snøen enda lå tjukk i rennene.

Videre bratt ned sørsiden av Lussirinda. Holdt på østsiden av høyde 680 og fulgte søkket retning sørvest mot Heiingsvatnet. Ved enden av vatnet tok jeg dalen retning sør mot Holmavatnet. Ca midt mellom vannene tok jeg opp mot Navarsheia. Videre nokså enkelt opp ryggen til den store varden på toppen.

Ned til parkeringsplassen fulgte jeg ryggen ned til Heiingsvatnet. Fulgte langs vannkanten på vestsiden. Litt knotete i nordenden av vannet hvor jeg måtte klyve litt. Kanskje enklere å gå litt høyden her. Traff også på hoggorm som ikke er så kult når en ikke helt ser hvor en plasserer hendene. Fulgte bekken ned til Fiskelivannet, videre på vestsiden av vannet, langs bekken til Skineldvannet og så stien tilbake til parkeringsplassen.

Flott utsikt fra spesielt Navarsheia. Nokså lettgått terreng med åpen vegetasjon. Likevel greit å finne de riktige rennene og dalsøkkene. Kan bli mange ekstra høydemeter viss en ikke treffer riktig. Total tid var 4,5 time, men da hadde jeg gode pauser på toppene.