Ramnafjellet (29.05.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Characteristic Walk
Ascents Ramnafjellet (743m) 29.05.2013

Etter gårdagens spennende tur til Djeveltanna sov jeg ikke veldig bra og så var jeg glad for at Kamila ikke hadde lyst til å dra på en lang kveldstur i dag. Verken jeg eller Kamila hadde besøkt Ramnafjellet før, men turen var en av de som får en beskrivelse i ‘Turboka’ og vi syntes det var verdt et forsøk. Kamila hentet meg like etter kl.17 og vi kjørte under en skyfri himmel til Grøtfjorden. Fjellet ligger mer eller mindre halvveis mellom Grøtfjord og Tromvik og det var nesten kl.18.30 før vi var klar for turen.

Kamila på veien opp Ramnafjellet med Grøtfjorden og Breitinden i bakgrunnen
Nonstinden og Ramnafjellet fra østsiden av dalen
Opp gjennom skogen i begynnelsen av turen
I nærheten av toppen
På Durmålshamran
Flott utsikt mot havet bak oss

Vi begynte fra nordenden av fjellet på noe som så ut som en slags sti gjennom skogen og vi prøvde å følge denne så best som mulig. Imidlertid forsvant denne ‘stien’ etter en liten stund og vi gikk opp den lille åsen på østsiden av dalen før vi la merke til en sti igjen og fulgte denne gjennom skogen og rundt mot Aksla på østsiden av dalen. Etter å ha nådd dette punktet var resten av ruten lettere å finne. I utgangspunktet måtte vi bare følge ryggen opp Durmålshamran. Til tross for at starten av turen ikke var så enkel, var det likevel fint å være ut på en tur og få en flott utsikt fra et nytt fjell.

Begge sider av fjellet tilbyr noe interessant å se på og det er alltid lush med kveldssol over havet og øyer. Ryggen fra Aksla til toppen av Ramnafjellet var ikke det letteste å gå, spesielt for de som har kneproblemer siden det var mye løs stein. Jeg merket at mine muskler som jeg skadet for 2 måneder siden følte ikke i topp form i dag, og av og til ble det litt vondt i låren. På en måte var det faktisk mer behagelig da vi fant steder som vi kunne klyve opp, for det hjalp å bruke armene og gjøre det lettere på beina. Vi gikk i rolig tempo og klarte å komme opp på toppen etter 2 timer.

Utsikt mot (v-h) Sørtind, Mellomtind og Tromtind og Vengsøya
Utsikt mot fjellene øst, sør og vest for Ramnafjellet

Toppen var veldig stor og vi tok en god matpause her mens vi nøt den nydelige utsikten omkring oss. Jeg synes det er fint å kunne stå på toppen av mange forskjellige fjell og samtidig kjenner igjen andre fjell som jeg har besøkt tidligere, og det var sant for turen i dag. Fra Ramnafjellet var det mulig å se tidligere fjellturer som f.eks Styrmannstinden, Store Hollendaren, Sørtind, Tromtind og Skamtinden. Også var det også mulig å se mange andre turer som fortsatt står på min ønskeliste! Dessverre var det verste partiet – å gå ned i steinur – ikke unnagjort, og vi måtte regne med at det skulle kreve ekstra tid å komme oss ned til bilen igjen. Da var vi ikke på toppen så lenge.

Kamila bruker mucho tid for å nyte utsikten :-)
På veien ned fra Ramnfjellet i deilig kveldssol
Sørtind bak Kamila
På ryggen ned mot skogen
Endelig ut av skogen og på asfalt ved bilen igjen, med Vengsøya i bakgrunnen. kl. 2230.

Ruten ned fra toppen langs ryggen var det samme og gikk ganske sakte og vi prøvde å bruke en forskjellig rute ned gjennom skogen uten suksess. Dessverre stien som vi håpet skulle bringe oss tilbake til veien forsvant nok en gang da vi nådde skogen og de siste hundre høydemeterne var noe av en ubehagelig jungelopplevelse som jeg (og sannsynligvis Kamila) vil heller glemme. Da er det bare å si at det var en lettelse å stå endelig på asfalt igjen og bare gå i 10 minutter for å komme oss tilbake til bilen. Jeg synes turen var absolutt verdt besøket, men ikke så lett som jeg forventet når det gjelder rutevalg.