Ryssdalshornet (29.05.2013)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Ascents Ryssdalshornet (1,201m) 29.05.2013
Ryssdalshornet N (1,159m) 29.05.2013

Tok buss fra Stryn til Sandane og hoppet av på busstoppet ved Vassenden. Herfra gikk jeg, først på asfaltert vei, deretter på en grusvei opp til Ryssdalsstøylen. Her var det en del hytter og tråkk, så jeg rotet litt med å finne stien til Ryssdalshornet p.g.a mangelfull skilting. Men så snart jeg fant den gikk det raskt oppover, og stien var (med unntak av på støylen) godt merket. På et litt bratt punkt var det til og med lagt ut et tau. Vel oppe på ryggen gikk det enkelt opp til hovedtoppen.

Tok samme rute ned igjen og plukket også med meg en sekundærtopp. Merkelig nok er registreringsboken til Veten idrettslag lagt ut på denne sekundærtoppen, selv om den er omlag 40 meter lavere enn hovedtoppen. Jeg gikk helt tilbake til Sandane, hvor jeg kunne få kjøpt meg is og brus, nyte solen ved sjøen, samt ta bussen hjem til Stryn. Nesten 18 km til fots og akkumulert stigning på 1387m ifølge GPS'en.

Dette må være en av de mer populære toppene i Nordfjord. Det skjønner jeg godt, for dette er en meget fin tur med flott utsikt.