Hånipa og Erstadfjellet (29.05.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Søre Reigstad (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Hånipa (346m) 29.05.2013 14:40
Erstadfjellet (466m) 29.05.2013 16:05
Visits of other PBEs Vest for Erstadfjellet (440m) 29.05.2013 15:55

SOMMER PÅ OSTERØY

HÅNIPA

Hånipa på Osterøy fra Breistein i Åsane
Murer etter gamle torvhus på veien mot Hånipa

Hånipa på Osterøy var dagens primære mål - min siste gjenværende topp på Osterøy på Opptur Hordaland listen. Fjellet reiser seg bratt opp på NØ-siden av Sørfjorden mellom Arna og Osterøy. Vi fulgte turbeskrivelsen i Opptur Hordaland, og fant etter litt leting i begynnelse frem til en meget god sti mot toppen. Stien går gjennom granskog, senere bjørkeskog, og vi passerte de flotte steinmurene etter torvhusene som ble brukt til tørking av torv. Koselig og fint terreng å gå i, etterhvert med flott utsikt utover mot Meland og Lindås i Nordhordland. Full sommervarme med temperatur godt over 20 grader og nesten vindstille! Oppe på toppen kl 1440. Litt overraskende var toppen markert av en støpt "Bergensvarde" som vi har funnet mange av i Bergen, men ikke i andre kommuner! GPS ved varden 6710689 304661. Jeg fant et litt høyere punkt på en liten knaus 20-30 m lenger mot SØ der GPS-en viste 1 m høyere enn ved varden.

Astrid på Hånipa. Utsikt nordover

Astrid hadde ikke vært på Erstadfjellet som ligger like i nærheten, så vi fortsatte dit.
ERSTADFJELLET

Fra Hånipa mot Erstadfjellet (venstre) og Stemmeseggi
Varden på utsiktspunktet Vest for Erstadfjellet

Vi fulgte stien ned i dalen øst for toppen, og etter et lite stykke på en dårlig skogsvei fant vi en sti mot Revskaret og derfra videre mot Erstadfjellet. Meget tydelig og god tilrettelagt sti også oppover her. Stien førte oss frem til en stor varde med flott utsikt mot Sørfjorden, Arna og Gullfjellet i bakgrunnen. Legger dette inn som et PB element (Vest for Erstadfjellet). Nydelig sted! Dette så jeg ikke da jeg var på Erstadfjellet i snøvær og tåke i januar!

Flott varde og utsikt mot Arna fra Vest for Erstadfjellet
Utsikt mot vest - Arna og Åsane i Bergen fra varde vest for Erstadfjellet

Fortsatte til toppen av Erstadfjellet der vi var oppe kl 16. Påle med postkasse som sist.

Vi fant en trig-stangen som var falt ned og dekket av snø i januar. GPS 6710187 306540

Ned igjen samme vei, bortsett fra at vi fortsatte på ryggen øst for dalen på en nydelig sti som førte oss ned til en hytte med brønn og kaldt vann som smakte fortreffelig i varmen. Skogsvei og grusvei videre gjennom den nydelige Reigstadbygden med masse flotte steingarder og murer. Tilbake ved bilen kl 1735, akkurat i tide til å rekke fergen fra Valestrandfossen kl 1745. Årets første sommertur!