Toppraid 10 - Jotunheimen (25.05.2013)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Heimdalsmunnen (1,250m)
Characteristic Ski trip

Oppland
25.5.2013

TINDERANGLING I GJENDEALPENE
To år etter den flotte skituren til Rasletinden og Vestre Kalvehøgde dro Otto tilbake til Valdresflya med sambygdingene Andreas Dale og Kåre Vognild. Vi var spente på skiføret denne siste helgen i mai. Utgangspunktet vårt var Heimdalsmunnen, og med tidlig morgenstart hadde vi ingen problemer med skiføret over Raslebekken til kommunegrensen sør for Raudhamran. Fra den vesle toppen skled vi ned til den ti kilometer lange Leirungsdalen og krysset ei snøbru over Leirungsåe. Herfra kunne vi utnytte fordelen av å ligge bak to andre personer, som var på vei til Skarvflytindene. Den vakre Leirungsdalen var forholdsvis lettgått, og vi fulgte den forbi Østre Leirungstjønna (1578) til Vestre Leirungstjønna (1668). Dagens første avstikker gikk bratt opp fra nord til cirka 1800 moh., der vi valgte å sette fra oss både ski og sekker. Dermed ble det å tråkke seg frem i dyp snø over to småtopper før vi kunne nå toppen på Store Leirungskampen (2079). Tilbaketuren gikk betydelig kjappere ned fjellsiden til Vestre Leirungstjønna, hvor det ble en velfortjent lunsj i vårsola. Neste etappe gikk opp fra sør til et slakere parti øst for Midtre Leirungstinden. Etter hvert ble det såpass bratt at vi valgte å feste skiene på sekken, og tråkket oss opp til Austre Leirungstinden (2288). Fra varden hadde vi en imponerende utsikt mot blant annet Knutsholstindene og Vestre Kalvehøgde. Etter at dagens hovedtopp var besteget, gikk vi ned nordryggen og krysset traversen til Nordre Leirungstinden (2260). På godt skiføre fortsatte vi over det flate platået til Skarvflyløyfttinden (2250). Skiene ble igjen festet på sekkene før nedgangen til det smale Skarvflyskaret. Herfra ble det en ny avstikker på beina opp fra sør til Søre Skarvflytinden (2210). Etter noen obligatoriske bilder returnerte vi bratt ned snøflanken til sørenden på Skarflybrean. Betydelig lettere var terrenget frem til dagens siste topp, Tjønnholsoksle (2145). Vi rundet av med en lengre sklitur over Tjønnholsbekken via Leirungsdalen til vi endte med gjennomslagsføre over Raslebekken. Dagen ble avsluttet med et festmåltid på koselige Bessheim fjellstue.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

STED: Vågå kommune i Oppland
HØYDE: 2288 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 270 m
UTGANGSPUNKT: Valdresflya 1300 moh.
LENGDE: 31 km tur-retur
TID: 12 timer tur-retur
STIGNING: 1800 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Svart
GPS-KOORDINATER: 32v 478690 6809815
KARTBLAD: 064 Bygdin–Tyin

Skikkelig stortur!

Written by Olepetter 27.05.2013 21:50

Slenger meg på, og oppfordrer til gps-spor. Det vil være kjekt for mange. Orker dere shorts, når det blir så mye gjennomslag i snøen?

Sv: Skikkelig stortur!

Written by otto 31.05.2013 22:49

Jeg gikk stort sett med bukse og tråkket spor. Gps spor blir nok etterhvert..Litt amatør der.!

Litt av en tur!

Written by knutsverre 27.05.2013 20:39

Takker for som vanlig kort, men konsis turbeskrivelse! Så utrolig flott ut med nydelige bilder! Mange topper og høydemetre på en dag. Selv om det var flott vær bød nok føret på endel utfordringer! Jeg mangler disse toppene på min liste, men det blir vel i seneste laget å ta dem på ski dette året. Har du vurdert å legge inn GPX-spor Otto? Det hadde vært veldig nyttig for meg og sikkert for mange andre og med alle de spennende turene du og dine venner bedriver!