Toppturer i Øygarden (24.05.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skogsøy (17m)
Endpoint Samme (17m)
Ascents Blomøyknuten (73m) 24.05.2013
Skogsøytua (49m) 24.05.2013

TOPPTURER I ØYGARDEN

Mai er en en travel måned! Masse å gjøre i og rundt hus, hage og hytte. Lite rom for lengre utflukter. Da er det godt å ha Oppptur Hordaland listen med diverse småtopper i relativt nærområde, som likevel innebærer biltur på ca. 1 time hver vei. Idag gikk turen til den siste av de innlagte toppene i Øygarden NV for Bergen. Det er god turbeskivelse i boken, så jeg gjentar ikke dette her.

Her starter turen til Skogsøytua

På vei utover mot Øygarden møtte vi en stor folkemengde som hadde tatt oppstilling på Rongebrua. Det viste seg å være et arrangementet Brodans der 650 ungdommer i orange T-shorter danset på broen!
Vi kjørte mot Kollsnes og Herdlevær. Like før broen over til Herdlevær er der skilt og grind i vegkanten der stien begynner. Godt merket sti med utlagte planker og stiger her og der slik at turen langs hovedstien godt kan gåes i joggesko.

Frådende havdønninger mot Skogsøy på vei utover

Skeiv stang/gammelt trigmerke på toppen. GPS 6720368 269674. Praktfullt rundskue ut i havet med bølgene som slo mot land.
I 1995 omkom tre studenter her ute ved Skogshola De var ute for å se uvær og bølger, men undervurderte faren og ble tatt av bølgene:
FAKTA/Tatt av bølgene
September 1995: Tre studenter fra Bergen arkitektskole druknet da de ble tatt av sjøen ved Skogsøy i Øygarden kommune. De tre var på tur sammen med to andre da ulykken skjedde. Været var dårlig, og de tre har trolig sklidd på et sleipt svaberg og blitt feid på havet av en brottsjø. Se også link til VG - Tatt av bølgene. Nede på stedet der de forsvant (Skogshola) er det reist et minnesmerke.

Astrid på vei mot dagens toppmål
Hav og himmel fra Skogsøytuva
Dypt ned mot havdønningene lengst vest på Skogsøya

Vi gikk utover mot klippene vest for toppen. Her kom vi til et sted hvor havet har gravet ut en 30-40 m høy sjakt i fjellet. Fremme på kanten kunne vi se rett ned i det frådende havet der nede, skikkelig magesug var det! Vi fortsatte ned igjen i roligere terreng på østsiden av øyen tilbake til bilen der vi var fremme kl 1315. Tilbaketuren på innsiden av øyen var adskillig våtere, og her var det godt å ha støvler. Flott tur i spennende omgivelser i nydelig vårvær!

Blomøyknuten

Øygardens stolte kommunetopp
Blomøyknuten. Melandsfjellene i bakgrunnen

På vei tilbake stakk jeg oppom kommunetoppen i Øygarden - Blomøyknuten. Der tok jeg en frekk variant. Vi kjørte så nær toppen vi kunne og satte fra oss bilen på et sted hvor Astrid kunne evakuere hvis det skulle dukke opp sinte grunneiere! Jeg tok rake veien mot toppen gjennom en hage og opp langs en kabelgrøft til toppen. Det hele var unnagjort på under 10 min. Kjekt å være på denne toppen i godvær med utsikt. Første gange vi var der helt i begynnelsen av vår kommunetoppsamler-karriere nyttårsdag 2010 var alt bare grått og kaldt.

Missing title

Written by Stigun 02.01.2015 19:11

Takk for det, men skal en del til før jeg kommer opp på ditt nivå! Gratulerer med komplett liste 2K-topper i september! Leste videre om Din og Astrids tur til Storen i 2013(?), intet mindre enn imponerende! Andre turer i området, sa du? Nevnte for en turkompis senest for et par dager siden tur til Folgefonni Sør i vår; han har ikke vært der mens jeg har vært der et par ganger. Selvsagt lokkemiddel for å få ham til å ta meg med på tur til Gjegnen, som er "hans" fjell, og som jeg ikke har vært på...Stemmer det at du "mangler" Folgefonni på din Hordaland kommunetoppliste, eller har jeg blingset på det? I så fall kan jeg gi deg et ord når/hvis vi drar, om du ønsker å være med.

Mvh Stig

Skogstua

Written by knutsverre 02.01.2015 15:19

Hei Stig! Godt Nyttår og takk for hyggelig og interessant tilbud! Blir gjerne med på en ny tur i dette området og/eller til andre fjell i området. Kjekt å lese om deg og dine meritter på PB! Jamen er du aktiv!

Missing title

Written by Stigun 01.01.2015 12:05

Hei, Knut Sverre. Dersom du tenker deg en tur til Skogstua igjen, må du ta kontakt, så kan jeg guide deg/dere på en spennende klyvetur i klippene vest for -Tua, bl.a ned i det spektakulære Skogsholet som du har bilde av. Passer best vår/sommer når det er tørt og lite dønning. Mvh Stig Guntveit(Uncas)