Hjerttinden - Dobbel/trippel kommunetopp! (20.05.2013)

Written by aask (Ånund Sigurd Kvambekk) GSM

Ascents Hjerttinden (1,381m) 20.05.2013 08:45

Resten av turfølget skulle på Nállangáisi, men som eneste turdeltager med fjellski ville jeg heller ha noe flatere. Det ble en fin anledning til å ta Hjerttinden som ligger på grensen mellom tre kommuner: Bardu, Sørreisa og Salangen, og er til og med den høyeste i de to siste.

Oversiktskart over turområdet. P for parkeringen, blå ring rundt toppen.
Kjørte inn grusveien til enden av blå strek. Gikk derfra grusveien rett sørover.

En halvtime ble kastet bort på feil avmerking på bil-gpsen. Fikk tatt meg inn igjen og fant riktig vei opp til parkeringen ved Lynghaug. Parkerte ved noe som minnet om et bildeponi og håpet at bilen ikke ville bli vraket mens jeg var borte! Startstedet ligger 170 moh, så nesten 1000 høydemeter ventet meg.

Tok grusveien sørover og tok tidlig på skiene med feller. Det ble såpass mye labbing på grus at jeg bar skiene når jeg kom tilbake. Ved enden av veien var det sammenhengende skiføre, men ganske bløtt de nederste 100 høydemeter. Fant rester av en skutertrasé som jeg fulgte til 450 moh før det ble egne valg. Da sola hadde tatt godt de siste dagene ville jeg følge østsiden så mye som mulig, hvor jeg ventet å finne sammenhengende snø. Det stemte godt. Holdt 840 moh koten og rundet Hjerttindtuva på østsiden mens jeg steg til 960 moh. Det ble bratt, og tåka kom sigende. Kartet tilsa at det skulle gå, og jeg traff på gamle spor av en som hadde rundet på samme sted. Etter litt nerver kom jeg forbi det bratteste og rant ned i skaret mellom tuva og toppen. Det hadde vært enda brattere om jeg hadde steget mindre for å komme rett i skaret.

Derfra var det grei skuring. Litt råtten snø noen steder, best langs ryggen. Det klarnet opp igjen og det ble en fin stund på toppen. Måtte raske på ned igjen, og heldigvis var det såpass friksjon i snøen at jeg slapp å bruke fellene tilbake. Fulgte stort sett samme rute tilbake.

Så en god del tamrein, og endel ferske skuterspor som trolig var etter en som så etter reinen. Gjeteren hadde lekt seg i noen bratte skråninger, og som en som bruker snøskuter på jobb av og til, med ferske velt på samvittigheten, klarte jeg ikke å unngå å bli imponert over teknikken!

Ikke den store gliden, men en fin maiopplevelse tross alt. De andre måtte vente en halvtime på meg, men koste seg i sola de også!
Totaltid 5t 35 min.
Kart og høydeprofil nederst i artikkelen