Padletur Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden (17.05.2013)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Start point Gudvangen
Endpoint Flåm
Characteristic Kayaking
Visits of other PBEs Stigen gard (360m) 17.05.2013

Startet padleturen i Gudvangen på ettermiddagen 17.mai i frisk motvind. Med nesten 4 dager til rådighet og en i følget med tennisalbu, var planen en rolig padletur og korte etapper. Det var ikke vanskelig å få til, med en kraftig temperaturstigning og heftig vårsmelting, var det en million stor og små fosser å se.
Første stopp ble på nordsiden av Odnes. På kartet er sørsiden merket av som innmark, men snakket med noen lokale helter som mente det er helt greit å telte der. På sørsiden er det dessuten satt opp en utedo for å få bukt med all forsøplingen all turismen fører med seg.
Gikk en tur langs den kongelige postvegen til Styvi. Stien er en opplevelse i seg selv, og naturen rundt er verd et skue på nært hold. På Styvi prata vi med gubben og gamla på 92 og 87 år som er bosatt der. Manger artige historier å høre :-)
Neste dag padlet vi i blikkstille vann og lettskya/sol på østsiden ut Nærøyfjorden og inn i Aurlandsfjorden. Gikk i land på Stigen og gikk bratt men fin sti opp til gården. Planen var å gå videre opp til Kamben (675) og Åsen (713). Men å krysse elva som spydde ut grus og småstein og romsterte på de store steinene nede i elva, stoppa oss. Bare tanken var uansvarlig, å skulle krysse den frådene vårflomme elva. Vi får heller ha det til en annen gang, sensommer feks.
Telta på Stokko, hvor det også er satt opp utedo. Gressletta er ikke så stor, men det var ingen andre teltere her denne helga. Herfra gikk vi en sølete sti t/r Undreland. Der ble det innkjøp av lokal ost, nam nam.
Siste etappe frykta vi skulle bli ren transport. Men med det flotteste været (sol og speilblank sjø), og så mange fosser at vi ikke klarte å telle de, ble dette en veldig flott tur. Den heftigste fosset spydde ut store og små steiner og kastet de lengste 60-70 meter ut. Greit med god sikkerhetsmargin ut for denne fossen.
Vel fremme i Flåm var det lett å gå i land på den store sandstranda. Jentene haika tilbake til Gudvangen og henta hver sin bil, og plukka opp kajakker og gutta igjen i Flåm.