Straumsaksla (20.05.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Kattfjordeidet
Ascents Straumsaksla (784m) 20.05.2013
Panorama fra toppen av Straumsaksla fra fastlandet i sør til nordsiden av Kattfjordeidet

Dagen etter 'den-beste-turen-i-Norge' på Store Lenangstinden, bestemte jeg meg for å få til en mindre tur med jentene. Da var det nok en gang en tur til Straumsaksla, hvor vi visste at skiføret skulle bli fremdeles meget bra. Flott å få skyss i dag istedenfor å kjøre min egen bil. Ilona stakk innom ca. kl.14 og vi kjørte til Kattfjord med Kamila og Elisabeth. Alt virket å være greit før vi tok utstyret ut av bilen. Da merket Ilona at hun hadde glemt sine skifeller. Hmm. Hva bør hun gjøre? Kjør tilbake og hent dem eller stå på ski uten feller?

Ilona gikk en del av turen etter at det ble for slitsomt å stå på ski med bare en skifelle
Kamila og Ilona på siste biten til toppen, Middagstinden, Mellomtinden, Skitntinden og Storsteinnestinden i bakgrunnen

Kamila var som vanlig veldig snill og spurte Ilona om hun ville ha en av hennes skifeller. Selvfølgelig skulle det bli fortsatt ikke lett å gå med bare en ski med skifelle på men i det minste bedre enn ingenting. Den andre muligheten var at Ilona kunne gå på beina hele veien opp og kjøre ned på ski. Hun tok opp tilbudet fra Kamila og de gikk opp saktere enn vanlig, men siden det var strålende sol og ingen stress, så var det ingen årsak å vente. Og uansett fikk jeg muligheten til å prate med Elisabeth som jeg ikke kjente før turen. Skiføret var så bra som vi hadde regnet med og lovende for nedkjøringen, men det tok opp mot 3 timer før alle av oss nådde toppen sammen!

Nesten på toppen. Durmålstinden til venstre og Nordfjordtinden til høyre på bildet
Tre par ski, to par skifeller, men alle klarte å komme seg opp!

Kamila og Ilona fikk en velfortjent pause på toppen og vi nøt sola og utsikten uten å fryse. Fantastisk. En veldig avslappet tur sammenlignet med de siste to turene jeg hadde vært på. Og den var en flott måte på å avslutte en lang og kjempfin helg - jeg avsluttet den med det samme tur som jeg begynte helga med :-) Og skiføret var enda bedre enn sist torsdag!