Pinsetur med Anne Marie og Paul (19.05.2013)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Vestre Vealøs (498m) 19.05.2013
Østre Vealøs (446m) 19.05.2013

Våknet opp til enda en sommerdag! Utrolig varmt og fint og i løpet av dagen var det mellom 27 og 30 grader i skyggen. Vi hadde planlagt å gå Østre og Vestre Vealøs. (enda to av av 10 topperne i Grenland). Startet, som vanlig fra Nordre Skifjell og gikk i nn til Kutorvet før vi krabbet opp lien mot Gramsebu. Nøt utsikten over det lille, fine vannet før vi gikk videre til toppen på Østre Vealøs. Pause med litt kaffe og nøtter, inntatt i horrisontalen og med sol i fjeset. Etter en rast gikk vi ned igjen til Gramsebu og videre på stien mot Vestre Vealøs. Det hadde nesten vært mulig å gå med lave gore-tex sko i dag, da det ikke var så vått som fryktet. Siste del av turen til Vestre Vealøs går på en bratt grusvei opp til Vealøstårnet. Fantstisk å sitte på toppen, spise niste og kose seg med sjokolade og kaffe, i solen. Så varmt at det nesten var godt da solen gikk bak en liten sky. Veien ned igjen gikk, som vanlig langs grusveien. Også her oppe i Skifjell-traktene blostrer hvitveisen over alt og med innslag av bekkeblom langs den lille bekken og med svarttrostens fantastiske triller som tonefølge, ble dette en flott tur. Vi tok en liten avstikker ned til Ørnstjern for å fylle vannflaskene og nyte det stille vannet og frosken, som kvekket. Denne avstikkeren anbefales.