Kveldstur til Øygarden (14.05.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Torsteinvik (36m)
Endpoint Vik (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Anekletten (60m) 14.05.2013 19:55
Vikåsen (55m) 14.05.2013 20:40

KVELDSTUR TIL ØYGARDEN

For en gang skyld oppholdsvær i Bergen. Astrid og jeg hev oss i bilen og kjørte til Sotra og Øygarden for å plukke med oss noen flere Opptur Hordaland objekter. Vi fulgte turbeskrivelsen i boken, og parkerte ved hovedveien. Anekletten lå da bare 600 m unna i luftlinje.

ANEKLETTEN
Godt merket sti med infotavle for Nordsjøløypen som denne turen er endel av. Stien går gjennom typisk kystlandskap i realtivt fuktig terreng. Den er godt merket med blåmalte merker på steiner og småvarder. Ganske snirklete sti som faktisk er 2-3 ganger lenger enn luftavstanden. Vi gikk litt feil (mot et lite tårn til venstre) oppover, men tilbaketuren er som den skal være. Trig-merke på den lille toppen. GPS 6712672 277928. Bra utsikt selv om "toppen" bare er 60m, men ikke så bra at vi kunne se Alden denne dagen. Tibake samme vei. 45 min tur i rolig tempo. Kjørte så til Vik lenger sør i Øygarden.

Astrid med vind i håret på Nordsjøløypen med Anekletten i bakgrunnen
Anekletten. Melandsfjellene i bakgrunnen

VIKÅSEN
Parkerte like utenfor en idiotisk bom på veien ned til vannverket ved Stegeviksvatnet. Utenfor bommen er det plass til et par biler. Like innenfor er det en fin parkeringsplass som altså er sperret for den gemene hop av turgåere! Fulgte merket sti forbi et restaurert skjeneflor (for husdyr) opp til Vikåsen. Fin utsikt vestover mot havet med hvite bølger som slo mot land. Her ute lå det en gang et Bølgekraftverk som ikke tålte påkjenningene det skulle være bygget for. Trig-merke på 6710290 277058. Ned samme vei bortsett fra at vi tok en snarvei til høyre opp en liten fjellskrent nede ved det restaurerte huset. Se GPS spor.

Vi nærmer oss Vikåsen fra øst.
Astrid tok bilde av meg på Vikåsen