Rask og lang morgentur før hjemreise fra Gran Canaria (08.05.2013)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Amurga (1,129m) 08.05.2013
Roque Almeida (1,109m) 08.05.2013
Visits of other PBEs Mirador parking and view point (480m) 08.05.2013

På en tur oppover i fjellene dagen før før fikk jeg øye på et markert fjell på vei ned igjen. Etter litt leting på nett fant jeg ut at fjellet het Amurga og at det var en rute fra fjellpasset på 480 meter, bare en mils vei fra fra hotellet. Avstanden fra fjellpasset Mirador på vei GC-60, der mange stanser og ser på utsikten, var ca 7 kilometer i luftlinje og netto stigning på 650 høydemeter. Det var litt på grensen med tanke på tiden, jeg måtte være startklar fra hotellet 12.00, Ryanair er ikke kjent for å vente på somlete passasjerer. Det ble start i halvmørket og soloppgang på vei oppetter fjellet. Fulgte en liten grusvei opp mot et slags tårn, derfra går sti opp til venstre, vardet sånn her og der, men stien er liten og så absolutt mulig å miste. Det tok drøye 2 timer opp til Amurga, til den ytterste pynten som er høyest og har fin utsikt mot daler og fjell mere sentralt på Gran Canaria, men også havutsikt. På veien tilbake tok jeg turen oppom Roque Almeida, en luftig hammer med fin utsikt. Lang og forholdsvis slak tur etter endel dager med mye bratt terreng. Det skal også være en bratt rute mer direkte opp fra Fataga, da sparer man mange kilometer og noen få høydemeter. Returen gikk i godt tempo, og jeg rakk såvidt en dusj på hotellet før en bråkete og billig hjemreise med Ryanair med flybytte i London. Ca 20 km tur og 750 høydemeter opp og ned, 4,5 timer på tur i raskt tempo.