Flott og regntung tur på Skrim (09.05.2013)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Styggmann (872m) 09.05.2013
Stølefjell (750m) 09.05.2013
Visits of other PBEs Ivarsbu (615m) 09.05.2013
Styggemannshytta (871m) 09.05.2013

Skrim tur med Majken, Njord og Sniff:)))

Langtur på Skrim, var opprinnelig tenkt som skryte-tur for Majken. Slik at hun fikk se Vestfolds alle-bi, for fjellheim. Og faktisk er de fleste av mine turer her oppe fylt med solskinn og varme dager. Men ikke denne helgen, da var det tåke og regn som dominerte været.

Men hva gjør vel det når en er full av solskinn på innsiden:-D Første dagen hadde vi Ivarsbu som base, og gikk opp på Stølefjell, og en sveip nedover Kongsberg siden av Stølefjell. Her var det litt ly, og med fiskekaker på bålet, og kaffe i temosen, ja da var det nydelig å slappe av i flott selskap, både med mennesker, hund og natur.

På Ivarsbu denne helgen var det faktisk folksomt! Da båthuset myldret med Franskmenn og kvinner! Det hadde jeg ikke regnet med:) Men hyggelig å se flotte folk i fjellet, som koser seg! Vi brukte med stor fornøyelse det nybygde "hunderommet" innerst ved vedlageret. Byget med tilskudd fra Olav Thon stiftelsen. Flott spør du meg! Og angående flott! Så plukket jeg årets første flott av Sniff. Ikke så bra, men ett tegn på at sommeren er på tur?!

På lørdag hadde jeg tinget plass på Styggemannhytta. Det tenkte jeg måtte være det beste stedet å vise Skrim i fra! Og det er det da også, bare ikke i tåke og regn! Eller kanskje allikevel? Turfølget var fornøyd med både topp og hytte, selv om det ikke ble den klassiske utsikten som en kan nyte herfra på soldager. Allikevel fikk jeg selv tittet og prøvd overnattning her opp, som vi tidligere bare har tittet inn vinduene på. Flott steinhytte, som ikke er helt tett verken for vind eller vann. Men det gjør da ingen ting, når en er innstilt på det. Og når en står å pusser tenner i le av hytta, å hører både gjøk, tiurspill, rype, og annet fugl kvitre som rakkeren rundt forbi, ja så er det flott selv uten utsikten.

Opp Sigvardstien fra Rønsetra, var det fra 750 moh godt med råtten snø i bakkene. Og med storsekk, ble det en god del "kne" og "hofte" søkk igjennom snyen og ned i myr/elv under snøen. Godt at fjell-skoene er velbrukte og har vært ute på tur før. Jeg må være ærlig å si at jeg kjente det godt i lårene opp mot toppen etter "sny passeringen" og med ved-sekk oppå storsekken. Majken bar på vannet for besøket, så vi hadde begge brukbar vekt i sekkene. Med tiden 2t 45 min opp (normaltiden ligger på ca på timen) var vi inne på hytta og fikk etter hvert varme, til å tørke litt tøy og hunder:)

Takk for en nydelig helg!

Men

Written by MyKn 14.05.2013 20:58

- du vant de to neste :-) Og takk for en flott tur!

Sv: Men

Written by 19topper 14.05.2013 21:48

:-D

Yatzy

Written by morsor 12.05.2013 18:48

Imponerende at begge fikk både liten og stor straight i Yatzy!

Sv: Yatzy

Written by 19topper 12.05.2013 18:58

MEN jeg vant ikke...den omgangen;)