Skitur ble til fottur..;) (11.05.2013)

Written by Naboen (Lars Christensen) GSM

Ascents Søre Brurskardknappen (1,458m) 11.05.2013
Her tilbakeblikk mot gluptinder etter at jeg snudde pga gjennomtråkk..

Våknet sendt Lørdag morgen av mareritt om at det ikke fantes fjell..:) Med familien på langhelg i Bømlo måtte jeg jo på tur selv om værmeldingen ikke helt var på min side. Etter en liten halvtime på pcn, var turplanene i boks. Gluptinder skulle bestiges på ski..!! Tåke og blaut snø var det som møtte meg, da jeg fant en liten parkeringslomme ved Raudesteinen på Valdresflya. Jeg fryktet for snøforholdene og evt gjennomtråkk. Gps'n måtte frem da jeg la ivei innover viddene mot Store Gluptinden. Plutselig forsvant tåka og et fint skue åpenbarte seg mot målene for dagen. Hadde jeg flaks..? Nei.., da jeg nærmet foten av Steinstogonuten forsvant snøen rundt meg og et gedigent faens gjennomtråkk var et faktum. Prøvde meg litt til men etterhvert ble det flere gjennomtråkk med snø til livet. Hmmm, bekymret for retur senere på dagen, valgte jeg å snu.Sola stekte nå, så det kom ihvertfall ikke til å bli bedre utover dagen. Tilbake til bilen etter 2-3 km på ski, fallt valget på Bitihorn. Der hadde jeg sett flere som var på tur oppover. Ved "Sameleiren", (utgangspunktet for turer på ski til Bitihorn), etter en kaffekopp, ble en ny tur til inne i hodet mitt..:) Skylaget hadde begynt å legge seg rundt toppen på hornet, så det frista ikke med tur dit. Nei dagens mål hadde vært primært tur men også en ny Valdrestopp. Fuck Bitihorn. Søre Brurskardknappen skulle nå bestiges, så da var det bare å kjøre oppover Valdresflya for andre gang idag. Parkerte ved Heimdalsmunnen. Ryggen opp til toppen var lettgått og fin med lite innslag av råtten snø. Mye mindre snø på denne siden av flya. Litt sur vind, og begrenset utsikt men en fin tur som jeg kommer tilbake til med kidsa en dag med bedre vær. Var kjapt nede ved bilen der jeg kom iprat med en sykkelkar som hadde pause. Han hadde visst bråbestemt seg for å sykle fra Oslo til Ålesund på terrengsykkel med knastedekk og stor sekk med telt++..!! Kult at ikke alle er mainstream.!! Ønskte ham lykke til på turen, og satte nesen hjem for å lage biff til Svigerfar, som også var alene denne helga..;) Stakkars oss..:)
Fra Søre Bruskardknappen mot blant andre Knutshø, ryggen litt til høyre i bildet. bukkehåhåmaren til venstre