Storhaugen i Kåfjord (10.05.2013)  5

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Bjorki kirkegård
Ascents Storhaugen (1,142m) 10.05.2013

I dag var det nok en gang en penværsdag og jeg var på tur med Håvard og Kristine. Siden alle av oss var meldt på den Camp Nord-Troms samlingen i Spåkenes, utnyttet vi den fine dagen med en tur til Storhaugen som ligger like ved Spåkenes. Vi møttes ved Pyramiden kl.9 og Håvard kjørte sin bil siden han hadde stor plass til skiutstyr i baksiden av bilen som var heldig. Vi tok den vanlige ruten til Breivikeidet, ferge til Svensby og deretter kjørte vi til Lyngseidet for å rekke en ferge til Olderdalen i Kåfjord. Gjorde litt mathandling i Olderdalen og etter at vi var ferdige med det, kjørte vi videre mot Bjorkli hvor turen begynte. Det var nesten kl. 12.30 før vi begynte turen, og det føltes flott å ha en avslappet dag med en lett tur spesielt med tanker på at vi skulle gjøre den Uløyatraversen neste dagen.

Håvard og Kristine i skogspartiet
Endelig ut av skogen med Sorbmegaisa til høyre

Første delen av turen gikk opp (som vanlig) gjennom skogen. Den kunne blitt tettere men vi brukte ei løypa, som gjorde det veldig lett å gå. Snøen var av en sløsjtype men var ikke ubehagelig våt og tung. Tregrensen var relativt høy så det tok litt tid før vi kom oss forbi alle trærne. Etter hvert ble stigningen jevn og snill hele veien opp, og vi fikk nydelige utsikt mot Lyngsalpane bak oss og mot Arnøya i nord. For meg var det også veldig fint å være på tur med andre som har mer toppturerfaring enn meg, så jeg satte stor pris på deres selskap.

Nydelige utsikt mot Lyngsalpan
Håvard på turen opp
Kristine når toppen. Spåkenes ligger like ved havet i midten av bildet
Utsikt over havet og øyene nord for Kåfjord

Jeg vet ikke hvor mye tid vi brukte på å komme oss helt til toppen, men det virket som om vi nådde den ganske fort. Kanskje det var på grunn av at ruten var så enkel (rett opp) og ikke bratt. Da vi nådde toppen, møtte vi to andre turfolk med en hund. Men de var egentlig den eneste på fjellet mens vi var på tur. Plutselig var utsikten 100 prosent mer imponerende, og fristende å ta en titt over kanten - men det ville blitt veldig dumt siden det var helt åpenbart at skavlene hengt langt ut. Og spesielt etter ulykken som skjedde bare for noen uker siden.

Topp-panoramabilder

Utsikten mot Uløya nord for Storhaugen og mot fjellene øst for Storhaugen
Utsikten mot Lyngsalpan, vest for Kåfjord

Vi hadde god tid og tok en rolig pause for å spise mat på toppen før vi gjorde oss klare for å kjøre ned igjen. Jeg må innrømme at jeg gledet meg til dette i dag, etter å ha merket at snøforholdene føltes veldig flott på veien opp. Og flott nedkjøring fikk vi, men dessverre ikke hele turen nedover. Like før vi nådde tregrensen igjen, ble snøen gradvis fuktigere og tyngre og så ble min skikjøring enda mer ustilig og det var veldig vanskelig å svinge........ Håvard foreslo at jeg burde prøve å hoppe i slike forhold, og jeg er sikker på at det ville hjulpet - men kanskje skogen var ikke det beste stedet for en nybegynner å prøve å hoppe i tung snø....

Håvard og Kristine nyter mat og utsikten
Jeg og Kristine på toppen
Det var faktisk varmt nok at man kan sole uten å ha en jakke på seg
Men andre turkompiser foretrekker dunjakker ;-)

Uansett, jeg klarte å komme gjennom skogen etter hvert men jeg tror at det var en lang ventetid for både Kristine og Håvard enn det skulle blitt før vi var ferdige med turen. En fin tur, men en stor lettelse å være tilbake ved bilen igjen!