Høgelikampen og Katlaberget (Os) (05.05.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Høgelikampen (266m) 05.05.2013 15:00
Katlaberget (102m) 05.05.2013 16:30

Opptur Hordaland - Suppleringstur i Os

I mangel av andre samlelister i nærområdet har vi begynt å ta for oss av Opptur Hordaland listen som Sondre 500fjell (Sondre Kvambekk) har satt sammen. Vi manglet to småtopper i Os, og dro dit søndag ut på dagen.

HØGELIKAMPEN
Vi kjørte først til Ulven - Hagavikområdet og fikk parkert på Hovland et lite stykke opp i veien som fører opp til demningen ved sørenden av Hovlandsvatnet. Det går traktorveg helt opp til demningen, god til å begynne med, dårligere og mer steinet lenger oppe. Et stykke opp var det laget en ny traktorveg oppover mot venstre (vest) som gikk i direkte retning mot toppen. Vi lot oss forlede til å satse på denne istedet for å følge vanlig rute opp til demningen. Det var et dårlig valg. Veien sluttet ganske fort og gikk over i et mylder av dårlige (hjorte) stier som etterhvert førte oss vestover til et annet system av gamle og nye skogsveier som går opp fra Askvik-siden lenger vest. Etter en lang omvei kom vi oss via snirklete skogsveier etterhvert opp på Høgelikampen etter ca. 1 times vandring i det typiske skogsterrenget vi husker så altfor godt fra tidligere turer i denne delen av Osbygden. Toppen er markert med skilt og turkasse. Fin utsikt mot Fanafjorden i NV. Det høyeste punktet i området ligger oppe på åsryggen på GPS 6677795 299360, ca. 15 m sør for stedet med skilt/turkasse. Ned igjen tok vi en mye mer direkte vei med en snarveier forbi krøllene på skogsveien ned til demningen og tilbake til bilen. Lærdom: I denne delen av Os er det best å følge anbefalt turbeskrivelse, og ikke rote seg inn i tett skogsterreng med hjortestier og flått!

Skogsvegen går over til sti ved demningen i sørenden av Hovlandsvatnet
Stien mot Høgelikampen går av oppover mot venstre ved Hovlandsvatnet
Veien opp mot venstre fører til Høgelikampen. Den mot høyre går ned mot demningen
Astrid ved turkassen på Høgelikampen. Flasken hun holder huser skriveredskap!

KATLEBERGET
Fulgte ruten i Opptur Hordaland på side 348. Parkerte i Torkjelsvegen og fulgte godt kjørbar vei ned til Vargavågen. Skiltet sti til Katlaberget. Vi gikk først bort til Vargholo som er en stor hule helt nede i sjøkanten. Her var det et klebersteinsbrudd i middelalderen og kanskje så langt tilbake som i vikingtiden. Hulen er 25 m dyp med en åpning på 5x5 m. Bratt ned siste stykket. Tynt tau utlagt på det bratteste. Syv mindre båter hadde vinterlagringsplass i hulen! Så fortsatte vi til Katlaberget. Flere stier i området. Merket sti er den lengste og letteste. Vi gikk opp en bratt sti mer direkte mot toppen med lett klatreklyving et par steder. Flott rundskue oppe på toppen. Trig-merke på GPS 6674460 303178 og rester av eldre merker flere steder like i nærheten. Ned igjen anbefalt rute til Vargavågen. Vi fortsatte sørover langs sjøen mot Halhjem på jakt etter et hellerisningsfelt uten å finne det, og fikk oss en lengre omvei gjennom mer og mindre bebygde områder på Haugland tilbake til bilen. Med dette skal vi ha fått med oss alle Opptur-toppene i Os.

Tett skog i Os

Written by elbow 07.05.2013 22:27

Ja, det er viktig å holde seg på stiene på disse skogstoppene i Os. Jeg la merke til at vi hadde en ganske forskjellig opplevelse av Ulvenfjellet av samme grunn.