Snippane i Re, 102/404 (04.05.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Snippane (399m) 04.05.2013 10:00
Visits of other PBEs Merkedammen parkering (300m) 04.05.2013 10:00
Bratt siste stykket mot toppen

Vi kjørte opp til Merkedammen og hadde tenkt å slå opp leir der, men det krydde av unger der oppe, tydeligvis en skoleklasse som skulle overnatte i gapahuken der, så vi kjørte tilbake noen hundre meter til en stille og fredelig parkeringsplass der vi slo opp telt. Neste dag var det klar for kommunetopptur, først til Brånafjell i Andebu og så til Snippane. For å komme til Snippane kjørte vi først det lille stykket opp til Merkedammen før vi gikk snødekte skogsbilveien nordover langs Merkedammen og fulgte denne videre forbi ei hytte og over ett hogstfelt der veien begynte å gå nedover og i bunnen av bakken steg Snippane opp og hovedveien tok en skarp sving mot høyre. Vi fulgte da en vei mot venstre og fulgte denne noen hundre meter før det bare var å kjempe seg opp mot toppen av Snippane. Det var bratt og litt ulendt og et gjerde måtte forseres. Vi kom oss opp til toppen og fikk skrevet oss inn i boka. Vi brukte 1,5 timer til topps. Ikke noe utsikt å skryte av, men postkasse med bok var det i hvert fall. Vi prøvde å finne en lurere vei ned, og fulgte stien som gikk ned fra toppen, men den gikk ikke i vår retning så det endte med at vi bushet oss ned til skogsbilveien igjen og fulgte denne tilbake til Merkedammen. Brukte 3,5 timer til sammen på turen. Thomas var med.