Rallarvegen fra Haugastøl til Flåm (13.09.2009)  6

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Haugastøl (1,000m)
Endpoint Flåm (2m)
Characteristic Bike trip - mixed
Visits of other PBEs Finse 1222 (1,222m) 13.09.2009
Finsehytta (1,223m) 13.09.2009
Hallingskarvet nasjonalpark (500m) 13.09.2009

En fantastisk tur vi tok oss for noen år siden - selve nasjonalhelligdommen Hardangervidda skulle krysses på sykkel etter den berømte Rallarveien som ble bygget i forbindelse med jernbanens fremferd over fjellet.

Vi kjørte til Haugastøl og parkerte bilen ved jernbanestasjonen søndag og startet tråkkingen innover vidda i retning Finsehytta der vi hadde planlagt overnatting. Praktfullt vær til september å være men så slapp vi å plages med fjorårets snø som hadde vært problemet tidligere på sommeren. En rolig og grei tur til Finse men hun som var uvant med å sitte på sykkelsete var glad for å komme frem dit.

Dagen etterpå startet vi i samme gode været og beveget oss langsomt fra Finse opp mot turens høyeste punkt som er ca 1350 moh (mener jeg å huske). Var innom noen av husene som vokterne og servicefolkene bodde i før i tida og stoppet bl.a. ved Fagernut som er den høyestliggende banevokterboligen på 1300 moh - den er nå museum.

Fra toppen gikk det stort sett nedover og turen ble mer utfordrende for bremsene på syklene enn for muskelkraften. Veldig mange naturskjønne opplevelser med Hardangerjøkulen, flyttsteiner, elver, kulper, kulturlandskap i fleng for ikke snakke om gammeldags stenarbeidskunst i massevis. Vi endte nede på Flåm stasjon og tok toget opp til Myrdal, skiftet tog og havnet tilbake på Haugastøl. Fin tur som bare må anbefales men ta den i slutten av august, begynnelsen av september da køene ikke lenger er nevnverdig.