Skitur fra Værskei (28.04.2013)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Hærfjellet (1,024m) 29.04.2013
Mjogsjølihøgda (930m) 29.04.2013
Nyseterhøgda (963m) 29.04.2013
Storrtjernhaugen (993m) 29.04.2013
Værskeitoppen (987m) 29.04.2013

Sigrid skulle hente hyttebøkene på Nysetra angående bokprosjekt. Kjørte med henne til Værskei, avtalte at jeg skulle gå til Steinehytta og hun til Ginahytta og møtes der. Gikk Kjettbergløypa, men tok av denne ved utløpet av Måråbeittjønnet, og gikk opp på Nyseterhøgda. Herfra veldig kronglete i fjellbjørkeskogen omtrent rett mot Steinehytta, måtte faktisk ta av meg skiene to ganger for å komme fram,og da brøt jeg gjennom. Ved Steinehytta gikk jeg oppom Mjogsjølihøgda hvor jeg også måtte brøyte meg fram uten ski i villnisset. Hentet så hyttebøkene og møtte Sigrid på Ginahytta. Tilbake tok jeg øvreløypa, og var oppom Storrtjernhaugen og Hærfjellet. Traff Sigrid igjen før Værskeitoppen, og sammen var vi bortom det enorme toppunktet. Brukbart skiføre, men ikke antydning til kjørte løyper.. På Hærfjellet var det snøvær og en isende kald vind.