Vindmølleparken (07.04.2013)

Written by toch (Tor Christiansen)

Start point Dalin (27m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Dalafjellet vest (159m) 07.04.2013

I 2012 opprettet NTE en ny vindmøllepark ved Dalafjellet i Ytter-Vikna. Vi fant ut at nå var det på tide å se dette nye opplegget ved å ta en familietur den aktuelle søndagen. På vei ut til Ytter-Vikna, var været ikke bra, med tung tåke og litt snø i luften.

Like ovenfor bommen
Rett før toppen

Heldigvis ble det blå himmel og ypperlig vær like før vi kom fram. Dette så lovende ut. Vi kjørte over brua til Ytter-Vikna, og tok 2. avkjørsel til venstre like etter brua. Det er laget en parkeringsplass ved bommen som er satt opp der stigningen begynner. Vi var ikke alene på tur denne dagen. Det var tydelig at dette var en populær søndagstur. Ettersom det går asfaltert vei til toppen er den lett tilgjengelig også for små barn. Vår datter på 4 år hadde heldigvis ingen problemer med motivasjonen, og turen til toppen gikk som en lek. Var egentlig litt overrasket over hvor ryddig og fint det var hele veien opp til toppen. Vindmøllene var ikke så sjenerende som jeg hadde trodd.

På toppen er det laget ei varmestue som er åpen med toalettfasiliteter, og sitteplasser inne. Det er panoramautsikt også fra innsiden, ettersom hele veggen består av glass.

Utsikten var upåklagelig i finværet, og det var ordnet til med benker på utsiden, og en kikkert. Forstår godt at dette er en populær familietur når toppen er så lett tilgjengelig.

Hadde med GPS, men greide ikke helt å treffe topp-punktet. I etterkant studerte jeg kart på internett med 5 meters koter, og fant ut at jeg antakelig måtte ha gått ned en dal og opp på ryggen like bortenfor (denne dalen var ikke synlig på min GPS pga. for grov koteoppdeling på kartet). Synes ikke det så høyere ut på den aktuelle ryggen, men blir nok nødt til å ta en tur til for å forsikre meg om at jeg har vært på toppen. I alle tilfeller snakker vi om maks 1-2 meter høydeforskjell.