Signal de Botrange (Belgia) (26.04.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Signal de Botrange (694m) 26.04.2013 12:30

BELGIAS LILLE SIBIR!

Ja så heter det på tre forskjellige språk på tallerkenunderlaget på den hyggelige restauranten like ved Belgias høyeste punkt nær Robertville i regionen Les Hautes Fagnes.
Etter et besøk i gamlebyen i Maastricht på formiddagen kjørte Astrid og jeg sørover mot Belgia. Landskapet forandret seg etterhvert som vi kjørte oppover i høyden til Les Hautes Fagnes som faktisk er et vintersportsted for belgierne med snø til ut i februar og preparerte langrennsløyper! Området er Belgias største naturreservat og et av de våteste og kaldeste i landet. Det er historisk interessant, bl.a. fordi det har gått gamle ferdselsveier over området i mange hundre år.
Stor parkeringsplass, tårn og restaurant i området. Opprinnelig GPS posisjon var midt ute på P-plassen. Jeg har oppdatert GPS-posisjon på selve punktet til 32U 0293830 5598460. Belgias høyeste punkt er angitt til å være 694 moh. Noen syntes tydeligvis at 700 moh var et greiere tall, og i i 1923 fikk guvernør baron Baltia laget en trapp som fører besøkende de 6 m ekstra opp til 700 moh (Butte Baltia).
Allerede i 1807 ble det satt opp en markeringstein like i nærheten - Pyramide Tranchot - som markering av et point géodésique francais de 1. ordre!
I 1894 ble det satt opp trigonometrisk punkt kalt Borne T.P. like ved.
For de som samler på PF er ikke dette noen særlig interessant topp (PF =0). Hvis vi regner med trappen opp til 700 m kan vi kanskje driste oss til å legge til 6 m..... Uansett - området var fint og ganske så uventet "sibirsk" i et ellers flatt og kjedelig belgisk landskap!

Butte Baltia - Signal de Botrange
Ingen tvil - her er man på 700 moh, 6 m over det naturlig høyeste punkt i Belgia!
694 m + 2 m jordhaug + 4 m steintrapp = 700 moh!