Vaalserberg (Nederland) (25.04.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Vaalserberg (322m) 25.04.2013 18:20

Hoogste Plint van Nederland 322.5 Metre Boven A.P.

Etter et noe ensidig fokus mot norske fjell over lengre tid reiste Astrid og jeg til Amsterdam 25.4.13. Vi leide bil på Schiphol, og kom oss av gårde derfra kl 14. Etter knappe tre timer var vi fremme i Maastricht der vi hadde booket overnatting. Før middag ble det tid til et besøk på den europeiske nasjonstoppen i Nederland - Vaalserberg. Da vi nærmet oss området var det god merking til stedet og tll Drielandpunt - stedet der grensene for Nederland, Belgia og Tyskland møtes. Dette punktet ligger bare ca. 100 m fra markeringen for Vaalserberg. Vi kunne ha kjørt helt frem til "toppen", men valgte å parkere lovlig noen hundre meter fra stedet. Fint å spasere her oppe i området. Nydelig vårvær og masse stier i alle retninger. GPS ved merket 32U 5626775 289862. Merkelig nok stemte ikke det fysiske trepunkts grensemerket med kartet på min GPS. Etter denne lå punktet 500 inn i Tyskland i et område som var avsperret med høyt gjerde.

Astrid på Nederlands høyeste punkt
Her møtes Tyskland (til venstre), Nederland (rett i mot) og Belgia (til høyre) på Vaalserberg