Topper ved Kvitfjell (19.04.2013)

Written by Esau (Aleksander Holten) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Nårkampen (1,102m) 19.04.2013
Segelstadkampen (1,054m) 19.04.2013
Storhaugen (1,021m) 19.04.2013

Egentlig var planen å parkere bilen ved foten av Kvitfjells vestside, og derfra ta skiheisen til topps. I følge Kvitfjells internettsider skulle heisen begynne å gå klokken 09.30. Men det var i teorien. I praksis var det helt dødt i bakken klokken 09.30. Ikke et menneske å se, og ikke en bil på parkeringsplassen.

Jeg bestemte meg derfor for å droppe Segelstadskampen, og starte turen ved Svinslåa. På vei innover kjørte jeg feil (på en vei som ikke stod på mitt litt gamle kart). Med ett var jeg på toppen av alpinbakkene. Derfra var det bare å rusle de 1500 meterne bort til toppunktet (Segelstadskampen). Da oppdaget jeg for øvrig at skiheisen nå gikk.

Tilbake til bilen kjørte jeg ned til Svinslåa. Det hadde kommet 5-6 cm tung, våt nysnø siden skiløypene var kjørt sist. Det ga null gli, og null feste. Med andre ord, en ganske slitsom tur. Enda verre ble det da jeg forlot løype for å bestige Storhaugen. Tung, dypt vårsnø. Jeg brukte 35 minutter på under 900 meter!

Det var heldigvis lettere opp på Nårkampen, selv om føret også var vanskelig her. Fin utsikt til nordre deler av Gudbrandsdalen.