Memurutindene V3 - V5 (19.04.2013)  5

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)
Ascents Memurutinden Sørøst for V3 (2,203m) 19.04.2013 15:15
Memurutinden V3 (2,243m) 19.04.2013 16:00
Memurutinden V4 (2,230m) 19.04.2013 17:10
Memurutinden V4.5 (2,080m) 19.04.2013 17:50
Memurutinden V5 (2,140m) 19.04.2013 18:20
Nord for Memurutinden V5 (2,090m) 19.04.2013 18:35
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 19.04.2013 09:18

OVER ALL FORVENTNING ....

Turplanene til nye 2K topper denne helgen var forskjellige, men værforholdene skulle komme til å sette sine begrensninger! På avreisedagen fra Bergen var Valdresflya stengt pga uvær, likeledes E39 ved Stanghelle pga steinras. Da måtte det bli nordover igjen over Strynefjellet. Etter ca. 8 timer var jeg fremme på Spiterstulen i 22-tiden torsdag kveld.
Målet for dagen var de Vestre Memurutindene fra V3 og sørover. Møtte Jans (Jan Storkjørren) fredag morgen, og vi var klare til start litt over kl 09. Værmeldingen var brukbare, men det virkelige været var langt fra optimalt. Gråvær med kraftig vind og snøføyke. Jeg hadde egentlig svært små forventninger til at vi vi skulle få til noe som helst denne dagen! Nede ved Spiterstulen var temperaturen omkring null, med tildels vann i skisporet. Vi fulgte kvisteløypen innover Visdalen, og tok av på vanlig måte oppover mot Helllstugubreen. Oppe på 1300 m ble føret heldigvis veldig bra. Vi brukte kortfeller som fungerte utmerket. Fremme ved brekanten etter vel 2 timer. Her inne var det stille og ganske bra vær. Snøforholdene var perfekte oppover breen, men da vi var oppe toppen av breen på ca 1900m litt før kl 13 kom styggeværet på oss igjen med kraftig vind og tilsvarende snøføyke. Etter en matpause i ly av en stor stein satte vi fra oss skiene rett under Memurutinden Sørøst for V3, og tok fatt på denne bratte skråningen. Det ble et skikkelig slit opp de vel 200 hm opp mot eggen i til dels dyp snø med kraftig vind og snøfokk og sterkt begrenset sikt. Da vi nærmet oss eggen kunne vi skimte Memurutinden V3 til venstre foran oss. Den så alt annet enn hyggelig ut i det været vi hadde, og vi begynte å tvile litt på om den lot seg vinterbestige under de rådende forhold. Etter 1.5 time var vi endelig oppe eggen til "blåtoppen" SØ for V3.

Jan sliter seg oppover mot eggen SØ for Memurutinden V3
Mot V3 fra blåtoppen SØ for V3

SØRØST FOR MEMURUTINDEN V3
Ufyselig vær. Snødrev og dårlig sikt. Meget bratt ned mot Austre Memurubrean. Ingen markering på toppen. GPS på høyeste punkt 6824236 471565. Glatt og hardpakket snø under et lag med nysnø. Vi tok på oss stegjern som vi brukte under resten av turen på eggen.

På vei mot V3 fikk vi et bedre bilde av blåtoppen SØ for V3
Fra vestflanken opp mot V3 mot SØ for V3 og V4 i bakgrunnen

Nå var vi bare 200 m fra V3 i luftlinje, og vi ga oss trøstig ivei mot denne.

MEMURUTINDEN V3
Vi forsøkte oss først oppover eggen. Etter en liten stund ble vi usikre på om vi ville komme oss opp langs eggen under de rådende vær- og føreforhold. For ikke å ta unødige sjanser søkte vi derfor ned i vestflanken under toppen, og her var det helt greit å ta seg opp. Oppe kl 16. Beskjeden, liten varde på GPS 6824385 471415.

Dokumentasjonsbilde av knutsverre på V3!
Tilbakeblikk mot V3 fra sørøstsiden

Utrolig nok begynte det å klarne opp nesten med det samme vi ankom toppen, og vi fikk flott utsikt mot Memurutindene og Hellstugutindene. Utrolig med slik flaks etter en lang anmarsj i gråvær med dårlig sikt helt siden turstart!

Panorama fra V3 mot Hellstugutindene. Memurutinden V2 og V1 til høyre

Tilbake samme vei til SØ for V3. Været var i klar bedring, og vi bestemte oss for å fortsette jakten på flere Memurutinder!

MEMURUTINDEN V4
Lettgått og fint videre bortover mot V4 der vi ankom litt over kl 17. Liten varde på GPS 6823724 472795.

Jan på vei mot Memurutinden V4
Jan på toppen av V4 i spesielt lys

Med de værforholdene vi hadde hatt i begynnelsen av turen hadde vi vært innstilt på å gi oss med dette, og å returnere til breen fra skaret sør for V4. Men toppfeberen var begynt å jage i kroppen, og vi øynet muligheten for å fortsette sørover eggen. Litt sør for V4 kom vi til et fint utsiktspunkt der det også var en liten varde. Herfra var det fin sikt mot V5 som lå ca en km unna i luftlinje. Vi hadde litt vanskeligheter med å identifisere V4.5 mellom V4 og V5, og trodde lenge det måtte være en av de mer markerte høydedragene nord for det som etterhvert viste seg å være V4.5.

MEMURUTINDEN V4.5
Fra V4 er det ca. 100 hm ned til skaret sør for toppen. Vi fulgte vestkanten av eggen sørover forbi det vi på avstand trodde måtte være V4.5. Ved hjelp av GPS posisjonen lokaliserte vi etterhvert den "egentlige" toppen, som er en liten kul i terrenget lenger sør. Beskjeden liten varde på GPS 6823067 472454.

Ved varden litt sør for V4. Skaret og ruten ned mot Hellstugubrean til høyre. V5 skimtes i bakgrunnen til venstre
V4.5 til høyre, V5 i bakgrunnen
Memurutinden V4.5 fra nordsiden
Fra V4.5 mot Hinnåtefjellet, Semeltinden og Søre Hellstugutind

Dette skulle være dagens siste topp, men V5 lå der oppe og fristet, bare 350 m unna .....

MEMURUTINDEN V5
Etter en kort rådslagning ble det til at vi fortsatte til V5. Det gikk greitt bort til foten, litt småbratt siste stykket opp mot toppen, men ingen problemer. Oppe der etter en liten halvtime kl 1820. Varde med et lite reinsdyrhorn på toppen. GPS 6822955 472795.

V5 fra V4.5
V5 sett fra Nord for V5
V5 i boks - og i slikt fint vær og lys! Foto Jan Storkjørren

Fra toppen så det veldig greitt ut ned til

NORD FOR MEMURUTINDEN V5
Bare 400m unna og nedover/bortoverbakke hele veien. Fristelsen ble for stor. Fremme der etter 15 min. Liten varde på GPS 6823297 473011.

Fra V5 mot sekundærtoppen Nord for V5
Jan på dagens absolutt siste topp - Nord for V5

Været hadde begynt å ruske seg til igjen, og nå var det bare å komme seg tilbake til skiene. Vi krysset over breen i 25-30 cm dyp snø tilbake til skaret mot Vestre Memurubrean.
Her ble det fint lys over Gjendealpene, og jeg knipset dagens siste bilde!

Flott lys over Gjendealpene fra de Vestre Memurutindene kl 1923

Fra skaret var det 1 km i dyp snø tilbake til skiene, en slitsom affære som er meget godt beskrevet i turrapporten til Jan (http://peakbook.org/tour/55841/Vestre+Memurutindar.html).
Nedover Hellstugubrean og langs Hellstuguåe fikk vi aldeles nydelige nedrenn i tørr og fin nysnø helt til vi var nede på 1300m da det ble plagsomme gjennombrudd i snøen til vi igjen var ned på fastere kvisteløype i Visdalen. Vi brukte bare ca 1.5 time på skituren ned, og var tilbake på Spiterstulen kl 22, meget godt fornøyd med en kjempefin tur og 5 nye topper på listen. Det hadde jeg aldri trodd da vi startet ut om morgenen! Takk til Jan for nok en fin tur og hyggelig turfølge!