Vardheia (18.05.2003)  2

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Stokmarknes (20m)
Endpoint Stokmarknes (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Vardheia (566m) 18.05.2003
Her sitter rypa på varden

En nærtur for de som bor på Stokmarknes eller omegn men likevel ikke mye besøkt fjelltopp. Det har sammenheng med at terrenget er forholdsvis ulendt relatert til hvor stort det er å nå denne toppen som befinner seg i et landskap med mange andre flotte og kanskje mer tilgjengelige topper. Jeg var egentlig på tur for å nå Nipa og passerte Vardheia for å finne den enkleste veien ned. Det fineste med turen var egentlig at jeg lykkest i å ta bilde av rypa som satt på selve varden.

En ting å ha i tankene er at toppen trolig har navnet sitt fra tidligere tider da man tente brannvarder på spesielt synlige fjelltopper for å varsle om f.eks. fiendtlige hærer som kom opp eller ned kysten. Trolig brant varden da Olav Tryggvason passerte på sin kristningsferd og drap de fleste som ikke ville la seg kristne.