Eidskyrkja fra Skinviksætra, Volda (19.04.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Skinviksætra (303m)
Endpoint Skinviksætra (303m)
Ascents Eidskyrkja (1,482m) 19.04.2013

Var meldt ganske bra vær i dag og avtalte derfor en tur på Eidskyrkja sammen med Roger, en turkompis som også hadde dagen ledig. Vi skulle møtes ved Skinviksætra. Kjørte over Stigedalen og nordover i lavt skydekke og regn!!! Nedbøren gikk heldigvis over til snø da jeg nærmet meg Bjørkedalen. Fikk noen overraskelser på veien. Først da det var skiltet at veien forbi Høydalsneset var stengt... dette viste seg å være feil, fordi maskinene sto der, men ingen arbeidsfolk å se. Den andre overraskelsen var at bomveien opp til SKinviksætra var stengt av en liten bukk som vi valgte å kjøre på utsiden av..;) Veien var nok ille tilberedt av all nedbøren som har vært i det siste. Men, i og med at vi betalte bompenger, syntes vi at vi kunne ta oss friheten med å kjøre pent så langt det lot seg gjøre... Vi kom nesten opp til sætra før veien ble så ille at vi parkerte bilen og tok beina fatt. Utrolig lite snø fra sætra og oppover hvor man følger endel morenerygger. Men, vi klarte allikevel stort sett å ha snø under skiene med litt avbrudd av lyng og stein i nedre del.

Solen som var meldt uteble, og gradvis ble det tettere og tettere. Da vi var kommet opp til ca 900 meter før skaret mellom Kollefjellet og 1398 så var det helt white-out. Prøvde å følge kursen delvis etter Gps mot toppen. Hadde en del pauser der vi sto og ventet på litt sikt, og når vi innimellom såvidt skimtet den bratte og steile fjellsida opp mot Kollefjellet så peilet vi inn en ny kurs. Vurderte flere ganger å returnere, men til slutt så hadde vi såpass sikt at vi klarte å peile oss inn på øverste del av skaret. Derfra og opp gikk det som smurt;) Gikk etter Gps og kart på mobilen til Roger og plutselig sto vi rett forann varden;) Surt og kaldt. Snø og sludd samt mye vind gjorde at det ikke ble aktuelt med omkledning og rast, men heller en rask avriving av feller og rask retur. Fikk foreviget toppstuntet med foto iallefall;)

Første del av nedkjøring til skaret gikk kun etter min Gps klokke der vi fulgte nøyaktig ruta vår opp. Det resultere i mye plogen i totalt blinde der en ikke ser om man kjører opp eller ned. Da vi kom til skaret klarte vi å få litt sikt nedover. Der var snøen fantastisk flott og vi fikk faktisk en god opplevelse nedover til vatnet på ca 900 til tross for at vi måtte ta det litt rolig. Gikk overraskende greit ned mot sætra igjen der vi endelig fikk et gløtt av himmelen;) På tide! Velfortjent matpause i ly av en hyttevegg på sætra! Vi var gjennom både sludd, snø, sterk vind, smågløtt av en svak sol men ingen regn. Vi var allikevel enige om at dette var vel verdt å bruke noen timer på -en flott tur med fin nysnø i høyden, selv om det kanskje skrantet med snø i nederste del. Frisk luft fikk vi iallefall;)