Småtoppsamling i en meget våt Naustdal nr 2 (17.04.2013)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Helgås (264m)
Endpoint Helgås (264m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Helgåsheia (402m) 17.04.2013

Er det noen dager som er greit å samle slike "nissetopper" er det på en dag som i dag. Øsende regn og nitrist. Mye snø overalt ennå selv om det har vært flere dager med 10-14 grader som har ført til stor snøsmelting og elver godt over sine bredder. Helgåsheia kan man kjapt nå ved å ta av fra riksei 5 i Naustdal. Jeg tok av fra riksveien på østsida av elva, og kjørte et virrvarr av veier gjennom et stort byggefelt til jeg endelig kom inn på Helgåsveien som jeg fulgte til endes. Der var det bare å sikte rett inn på toppen fra veikrysset mellom de to innerste gardene. Jeg tok ikke med kartet, men gikk i retning det jeg tenkte var høgste punkt. Det var endel myrete og våte områder og mye snøfelt, men lettgått tross alt. Siden jeg ikke hadde kartet å se på, tok jeg for sikkerhets skyld i bruk Gps´en for å finne ut hvilken av kollene som var høyest..... slik er det med sånne lave hauger! Lokaliserte glad "toppen" som var av samme kalliber som jeg for kort tid siden hadde besteget lengre inni dalen og om mulig en smule mindre spenstig ;) Retur samme vei.