En ny formidabel kremtopp (26.08.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Skjelåtinden (1,636m) 26.08.2009
Øst for Skjelåtinden (1,185m) 26.08.2009

(Skrevet av Uglefisk 26.08.2009)

Tur foretatt: August 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

26.08.09: Vi kjørte inn den lange Beiardalen og parkerte bilen innenfor alle geitefarmene ved Stornes. Startet ved brua over elva og fulgte geitetråkk så langt vi så disse sør for det første bekkegjelet. Litt bratt og kronglete opp gjennom småskogen. Oppe på ca 700 meter passerte vi noen betongmurer i forbindelse med vannregulering. Herfra lettgått terreng innover ryggen mellom Hanspolsabreen og Trollbergdalsbreen. Det er mulig å gå her uten å gå inn på noen av breene. Passerte noen snøfelt underveis. På ca 1300 moh satte vi oss ned og nøt den flotte utsikten mot toppen. Fortsatte opp ryggen vest for Hanspolsabreen med sine "monster" bresprekker. Her tok vi oss god tid langs den heftige brekanten.
Vi ankom den storslåtte toppen etter 4 timers vandring med en del filming og fotografering.
Glimrende vær bidro til lang pause på toppen. Fantastisk utsikt, spesielt vestover og sørover mot Svartisområdet. Så flere kommunetopper som Memaurtind, Lurfjelltind, Steintinden og ikke minst Snøtinden som vi hadde null utsikt på i midten av mai. Dette kan sikkert være en glimrende vårskitur når veien innover dalen er brøytet. Ps: Flere bilder hos Otto.