Høyest i Steigen (25.08.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Helldalisen (1,351m) 25.08.2009

(Skrevet av Uglefisk 25.08.2009)

Tur foretatt: August 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

25.08.09: Vi ankom Norfold i det mest perfekte været som tenkes kan. På forhånd hadde vi avtalt med Truls Hansen om båtskyss til Sandbakken. Far til Truls ble sjåfør idag.. Båtskyssen gikk over den blikkstille Vinkfjorden og ankom den idylliske bukta ved Sandbakken klokken 11.00.
Vi startet med å gå opp forbi den lille bebyggelsen. Fikk anbefaling om å holde oss til venstre for bekken, men her var ingen tydelig sti i starten. Etterhvert som vi kom ut av småskogen ble stien mere tydelig og vi forsterket dette med litt varding her og der. Oppe ved svaene på rundt 500 moh tok delvis varding over rutemerkingen. Hadde fin utsikt mot sørøst til den spisse Titinden og ned på Lappvatnet oppover her.. Over oss hadde vi Basunen; en markert rygg mot nord. Fine, lettgåtte sva opp til rundt 1000 moh hvor snøen og breen etterhvert tok over. Absolutt en fordel og gå her i tørt vær! Her oppe åpenbarte utsikten seg i all sin prakt. Fantastisk skue! Kunne blant annet se hele Lofotrekka i vest og noen andre kommunetopper rundt oss.
Vi holdt stort sett brekanten opp til fortoppen på 1312 moh og herfra en spektaktulær vandring mot hovedtoppen på 1351 moh. Dette er noe av det beste vi har opplevd så langt i kommunetoppjakten! Vær og forhold innbød til et langvarig opphold på toppen i dag med mye morro. En formidabel opplevelse å være på toppen her i det praktfulle været. Utsikten var rett og slett rå!! I den lille varden fantes et glass med en notisbok og en skoleklasse har etterlatt norgesflagget her oppe i fjor.
En lekende lett retur gikk samme vei. Mens vi ventet på båtskyssen mesket vi oss i store mengder blåbær nederst i lia. Ps: Flere bilder hos Otto.