Ny kremtopp som overgår gårsdagens (03.08.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Løksetinden (1,240m) 03.08.2009
Løksetinden

(Skrevet av JoSo 04.08.2009)

Tur foretatt: August 2009. Andre på toppen: Anneli

3.8.09: Det er vanskelig å kåre den flotteste kommunetoppen i Troms..
Løksetind (eller Løksatinden som den kalles lokalt) og ruta opp her er en fantastisk flott tur!
Like godt vær som på gårsdagens tur til Langlitinden: Skyfritt, varmt og vindstille...

Vi kom fra Salangen og videre over på R848 i Løksebotn. Herfra 4,1 kilometer til treskiltet som viser vei til fjellet og en liten parkeringsmulighet for kun en bil på høyre side av veien.
Herfra går en kjempefin og godt rødmerket sti helt til topps; først nord for Ramnhammerhaugen, deretter over Navarselva og til starten av fjellryggen Aksla. Stien snoer seg opp hele denne fjellryggen til omtrent 850 - 900 moh, deretter langs fjellsiden og runder rett på nordsiden av første topp på 1201 moh. Videre på en lettgått rygg litt over 500 meter i sørlig retning til en stor hovedvarde på topp som er 5 - 6 meter lavere enn høyeste punkt. Det er utlagt et tau på ett punkt like før denne varden. Her finnes også en besøksbok i en avlang militær grønn sylinder.
Enda er det ca 125 meter herfra til høyeste punkt. Ruta bort til denne er noe mer luftig, men kan absolutt ikke kalles vanskelig. Her på det høyeste punkt på 1242 moh er en mindre varde og et trigpunkt/ trekors som er falt ned. Utsikten: Rett og slett ubeskrivelig!
I vestlig retning litt over 500 meter langs eggen er enda en topp som virker like høy, men både kart og GPS viser at denne er 3 meter lavere.
Retur samme fine merkede sti som opp, og et avkjølende bad i Navarselva til slutt.
Brukte litt over 3 timer opp og mindre enn 2 timer ned.

Dagens tur hit var min siste kommunetopp i Troms, og jeg tar nå bussen til Tromsø hvor dette skal feires med gode venner i "Nordens Paris".