Tre fine skidager i Øst-Finnmark (06.04.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Gáranasčohkka (497m) 06.04.2009
Visits of other PBEs Kibergneset - Norges østligste fastlandspunkt (1m) 06.04.2009

(Skrevet av JoSo 10.04.2009)

Tur foretatt: April 2009.

6.4.09: Jeg ankom Kirkenes midt på dagen etter å ha bestilt billig-billetter hos Norwegian uten særlig planlegging og sjekk av værutsiktene. Flaksen var på min side denne gangen og både været og ikke minst føret var helt supert alle disse tre dagene her oppe i nord.
Det ble tid til en skitur til Garanachhkka, og etter å ha sett litt på kart og lest tidligere turrapporter om sommerbestigninger fra nordøst (veien til Bugøynes), fant jeg ut at jeg ville prøve en variant fra motsatt side av fjellet (fra E6 i sørvest).
Jeg parkerte leiebilen på en p-plass ved et lite vann og noen hytter på ca 120 moh, gikk så noen hundre meter nord for en liten høyde med en mast på toppen før turen fortsatte en mest mulig rett linje mot toppunktet. Jeg passerte sørøst-enden av vannene Adjabavvaljavri og Stuorrajavri med en halv kilometers avstand og unngikk endel stigninger med det. Ble likevel overrasket over hvor mye opp og ned jeg måtte gå innover her, og GPS viste over 900 meter total stigning innen jeg var tilbake ved bilen...
På lang avstand fra toppen så jeg noen rare greier ved det høyeste punktet. Det viste seg å foregå byggeaktivitet her oppe. Det så ut til å være starten på bygging av et digert mastefundament, og kran, brakker og anleggsutstyr var stasjonert her. Stakede scooterløyper nær toppen og ellers mye scooterspor tydet også på stor aktivitet i dette området for tiden.
Det høyeste punktet lå et par hundre meter lenger øst enn anleggsområdet, og her stod både betongvarden og den "vanlige" varden som jeg har sett på bilder fra de som har vært her sommers tid. Skyfritt og sol, men litt vind og ganske kjølig til å være april her oppe (ca. -10 grader).
Jeg brukte litt mer enn 2 timer opp og litt mindre enn 2 timer ned igjen. 19,5 kilometer t/r.
Resten av dagen ble benyttet til en kjøretur til Kibergneset & Vardø og sightseeing i det østligste området av landet vårt. Sist jeg besøkte dette området var på midten av syttitallet m/Hurtigruta.. Returnerte til Vadsø og overnatting der utpå kvelden.