Fra Reisadalen (01.03.2009)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Beahcegealháldi (1,323m) 01.03.2009

(Skrevet av Uglefisk 01.03.2009)

Tur foretatt: Mars 2009. Andre på toppen: Inger Lise, JoSo, Otto

01.03.09.
Gode meldinger fra yr, vg og dagbladet gjorde at vi bestilte flybilletter til Sørkjosen. Hadde basecamp på Reisa fjordhotell. På forhånd hadde vi vært i kontakt med www.sappenleirskole.no som ligger 30 km inn i Reisadalen. Her kan man sove, spise, leie scooter, kano, klær osv. Møtte et veldig hyggelig vertskap som stilte opp med alt vi trengte.
Klokken 09.30 startet turen fra leirskolen. Fulgte scooterløypen mot Kautokeino. Noe ulendt og bratt terreng til over skoggrensen. Godt merket innover. Kjørte 23 km hvorpå vi hadde fjellet på vår venstre side og parkerte ca 2 km fra toppen. Fikk etterhvert en del snøfokk på skituren opp til varden.
Otto og Inger Lise hadde vært på Mollejus tidligere så JoSo og Uglefisk kjørte videre mot Kautokeino sin topp. Se rapport på Mollejus.
Ps: Avsluttet kvelden med en hyggelig middag på Bios kafe (kåret til E6's beste veikro) hvor vi også traff Lillian og Ottar. Nå retur Oppdal.
Lengde 50 km og 5 timer t/r.