Tur til verdens tak, Huayna Potosi, Bolivia (24.03.2011)

Written by Hallvis88 (Halvor Grønlund)

Start point La Paz (3,500m)
Endpoint Huayna Potosi (6,088m)
Characteristic Sport climbing
Ascents Huayna Potosi (6,088m) 24.03.2011

Denne turen er et must for alle som er i La Paz, Bolivia, og som har tid til å avklimatisere i et par uker først! Turen kan bookes med guide for overkommelig pris nede i noen av byens sport-sentre i sentrum. Turen kan gjøres over 48, eller 72 timer. 72 timer er kjent for å være normen med to hytter på vei opp. En på 4500 ish, og den neste på, eller "Rock Camp", på 5130 moh.

Daglig går omlag 10-20 folk opp på denne toppen, som er en av verdens "enkleste" topper å bestige på over 6000 moh. Men det skal være sagt før de lateste legger sekken på ryggen, at toppen likevel ikke må undervurderes! Turen underveis var for meg, som foregikk under boliviansk høstårstid, overkommelig men utfordrende. Og jeg hadde da avklimatisert ved å bo 3600 moh og jobben 4000 + moh.

Den største utfordringen opp er jo naturligvis høyden, men det var også noen litt bratte partier som krevde at vi sikret oss i tau forankret i snøen, samt et ganske bratt parti helt øverst på ryggen, se bildene nedenfor. Dette bratte partiet var først og fremst utfordrende fordi det var skummelt (mer skummelt enn det ser ut også!). Over et 3-4 meters parti sto deler av høyre skoen utenfor kanten, samtidig som deler av vestre sto utenfor på kanten på den andre siden og skoen var helt oppe mot hverandre. Dette var kult, særlig når guide fortalte protokollen hvis en i taulenken datt ned en av sidene: "then the next guy behind just jump to the other side". Det kom aldri til at jeg trengte å hoppe ut en av sidene heldigvis.

Jeg kan ikke få anbefalt denne turen nok! Når solen kommer opp og du nærmer deg toppen, føler du sannelig at du går på verdens tak!