Snota fra Vindøldalen (13.04.2013)  6

Written by Hallvis88 (Halvor Grønlund)

Start point Vindølbu
Endpoint Vindølbu (1,658m)
Ascents Snota (1,669m) 13.04.2013
Visits of other PBEs Vindølbu (480m) 13.04.2013
Flott dagstur etter å ha overnattet på Vindølbu.

Vi gikk i ellevetiden, noe som viste seg å være litt sent ute, fra Vindølbu for å gå til snota via den nordre fjellryggen. Ettersom det var tydelige steiner til syne og dermed lav rasfare, bestemte vi oss for å gå opp på ryggen via sommerstien som går fra nordvest på ryggen. Stigningen her var litt krapp og et par ganger fant vi det best å ta av fjellskiene for å klyve opp en høydemeter eller to.

Vel oppe på ryggen var det mindre stigningskrapp og solfylt fjellrygg som ventet på oss. Her gikk vi i et par timer før vi endelig sto på toppen av Snota. Det var mange andre som var på toppen når vi kom frem, men de hadde alle gått opp fra sør-øst retning Trollheimshytta (selv om de ikke nødvendigvis startet der).

På vei ned ville vi gå en midre bratt veg ned til Svartvatnet (eller noe sånt, retning øst/nord-øst) men endte med å gå ned til en hylle noen hundre høydemeter. Her var vi omringet av bratte skrenter så vi innså at vi hadde gått noe feil på veien. Dermed bar det opp ca 100 høydemeter til vi fant en annen vei noe skjult av "misledende" bergfjell som dekket siktet til denne passagen tidligere. Her var det lett å komme seg ned, men solen hadde gått bak fjellet så nå var snøen hard og vanskelig for fjellski å manøvrere seg på. Men sånt fortjener vi jo egentlig bare når vi ikke klarer å komme oss av gårde før halv elleve om morgenen!

Vi var ikke tilbake på parkeringsplassen i Vindøldalen før kl 23, ca 12 timer senere.

Utmattet dro vi hjem. Dette var dagen før full kaos og storm i det samme, fjellmassivet inkludert Dovre litt sydover som var så mye i mediene (søndag 14.04).

Turen anbefales! Dog, sørg for å vær sikker på hvor nedstigningen foretas! Det er mange mer eller mindre helseskadelige veier ned fra Snota. God tur!