Omsider riktig rutevalg på et flott svafjell (03.09.2008)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Gasskatjåhkkå (1,517m) 03.09.2008

(Skrevet av JoSo 04.09.2008)

Tur foretatt: September 2008. Andre på toppen: Inger Lise, Otto

3.9.08. Vi kjørte E6 fra Fauske til Kobbvatnet (ca 65 km) og tok av veien mot Kobbskardmoen. Her valgte vi (les; jeg..!) å foreta en interessant rekognoseringstur (les; ren bomtur..!) inn i Tverrelvdalen for å sjekke om bestigning av dette fjellet var mulig fra vest. Det var det ikke. Det som på kartet så ut som en grei rute viste seg å være blankskurte, bratte og glatte sva, men det så vi først etter en times vandring inn i den trange botnen innerst i Tverrelvdalen...

Vel.., nok om det. Rutvalget til mob og Øyvind er det eneste riktige for en vellykket tur til Gasskatjåhkkå.

Vi kjørte så inn Gjerdalen etter skilting mot Reinoksvatnet og parkerte mellom hytta og bommen her oppe like før demningen på Reinoksvatnet (ca 20 kilometer fra avkjøringen ved E6).
Gikk herfra etter fin sti; passerte de eldgamle reingjerdene ved det første vatnet og gikk videre etter sti og varder helt opp til vatnet Haljejavri (910 moh) hvor dagens topp så helt fenomenal flott ut! Videre mellom Haljejavri og Gaskajavri og opp svabergene til vi nådde snøen/breen på ca 1300 meters høyde. Enkel vandring over passe løs snø til vi kom så langt sør på ryggen før toppen at bestigning ble en lett match.
Imponerende utsikt fra varden på toppunktet, spesielt mot fjorder og hav i vest og nord. Vi fikk ikke tid til å orientere oss fram til alle fjell i syningom på grunn av at skydekket etterhvert sveipet ned over oss.
Men vi var heldige og fikk noen minutter her oppe med et praktfullt skue. Stor opplevelse på et sjeldent vakkert fjell!
Retur samme vei.
Vi brukte nesten 5 timer på turen inkl noen gode pauser. 2t og 30min opp.