MC-tur fra Arendal + et døgn på Hardangervidda (10.07.2008)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Valldalen Parkering (760m)
Ascents Grytenuten (1,515m) 10.07.2008
Hårteigen (1,689m) 10.07.2008
Langenuen (1,532m) 10.07.2008
Visits of other PBEs Litlos (1,199m) 10.07.2008
Middalsbu (858m) 10.07.2008

(Skrevet av JoSo 11.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

9-10.7.08. Jeg kjørte til Valldalen (v/Middalsbu) på ettermiddagen og gikk en kveldstur inn til den betjente hytta Litlos. Brukte ca 4t og 30min inn de 24,3 kilometrene til denne fint beliggende hytta i godt og varmt vær. Det er sen sommer her inne i år, og det er faktisk ikke mer enn 13 dager siden besøkende på denne hytta gikk på ski inn fra samme utgangspunkt..

Dagen etter startet jeg grytidlig fra Litlos, siden jeg planla å gå til topps på Hårteigen og etterpå returnere til Valldalen. Jeg fikk høre fra andre jeg møtte her inne at fonna opp på Hårteigen fremdeles var stor og angivelig skulle gjøre besøk på toppen vanskelig. Da jeg kom til oppstigningen viste det seg at dette ikke var noe problem. Det var strålende sol og helt vindstille på toppen denne dagen.
Jeg gikk så tilbake til Litlos, men passerte et par mindre topper så nær at jeg tok turen oppom disse også (Grytenuten & Langenuen). Fortsatte etter en liten pause ved Litlos tilbake til Valldalen. Var også innom Middalsbu en snartur.
Forholdsvis lang tur i dag: Gps viste 50,9 km (Litlos-Hårteigen-Litlos-Valldalen), og turens varighet ble nesten 13 timer inkl pauser og småprat med andre fjellturister. Total stigning: 1586 hm.

Ned mot Valldalen passeres Vivassdalen, og de vakre steinbuene der ved vannet er virkelig verdt å ta en rast ved. Se også en reportasje om disse buene og historien om plassen og dalen i bladet "Hytteliv" nr 3/08.

Nå var det godt å sette seg på motorsykkelen og "cruise" 30 mil tilbake til Arendal etter ganske nøyaktig ett døgn på vidda!