MC-turer fra Arendal (02.07.2008)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Befjell (658m) 02.07.2008

(Skrevet av JoSo 08.07.2008)

Tur foretatt: Juli 2008.

2.7.08. Ferieopphold i Arendal m/familien gjør det greit å ta noen fine utflukter her i sør.
Jeg kjørte motorsykkel vestover langs R 42 og passerte det store skogsområdet ved Mykland som ble herjet av brann for noen uker siden. Tok så av veien mot Risdal og parkerte ved Risdal gamle skole og turskiltene her. I likhet med Otto og Inger Lise fant jeg trappa over grinda ved andre hus på venstre side. Så var det lurest å holde høyden et par hundre meter til på en utydelig sti. Her var nemlig en ny lignende trapp over et gjerde. Her starter den rødmerkede stien opp til Vore og Befjell.
Grei og lettgått tur til topps på høyden vest for Vore, og litt opp og ned videre til Befjell. Da jeg passerte Støylrodalen ved den gamle løa overrasket jeg ei røy med sitt nylig flyvedyktige ungekull. Jeg gikk opp til varden like nord for Befjelltjernet. Ved den tometers høye varden stod et skilt med beskrivelse av retning og navn på andre topper som er synlig herfra.
Turen tok nesten 3 timer t/r Risdal gamle skole.

Jeg trodde at fjorårets tur til Reinshornsheii var min siste kommunetopp i Aust-Agder, men det var før jeg registrerte at Frolands topp ble korrigert til Befjell.
Dagens tur hit ble dermed min siste kommunetopp i Aust-Agder. De fleste turene er gjennomført fra vårt tilholdssted i Arendal som det naturlige utgangspunkt. Mange lette topper i skogsterreng. Det er jo bare tre kommuner som har det høyeste punktet mer enn 1000 meter over havet i dette fylket, og disse representerer også de lengste og fineste turene.