Breturer i Sogn og Fjordane (16.04.2008)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Ascents Sunnfjordbjørnen (1,615m) 16.04.2008
Såta (1,311m) 16.04.2008

(Skrevet av JoSo 16.04.2008)

Tur foretatt: April 2008.

16.4.08. Jeg kom fra Skei og kjørte E39 forbi Jølstravatnet. Svingte så av på Moskog og kjørte Rv5 til avkjørsel mot Haukedalen. Det var litt over ei mil å kjøre til gården Grøning (p-plass). Etter noen hundre meters vandring på en traktorvei kom jeg til brua over elva.
Rett over brua lå snøen tykk og hard etter ei kjølig natt, så det ble en bratt og fin oppstigning på høyre side av bekken oppover lia. Jeg krysset bekken først på ca 750 moh.
Jeg valgte en rute videre rett mot nord og deretter i østlig retning til toppen av Såta på 1311 moh. Siste lille bakken opp til Såta var ganske bratt.
Herfra en behagelig og lett tur på suverent skiføre til høyeste punkt på breen (1615).
I motsetning til Grovabreen var denne toppen ikke så flat, så her var utskten enda bedre!
Flott utsyn mot Jostedalsbreen, Hurrungane, Grovabreen, Fresvikbreen og Gunvordalsbreen. Gygrekjeften/ Risnesnipa ute mot havet var også tydelig. Og da jeg passerte litt over brekulen kom også Sognefjorden i retning Vangsnes og Vik til syne.
På grunn av et nydelig føre gikk nedoverbakken fra toppen til Grøning unna på 40 min. Total tidsforbruk på turen inkl pauser: 4 timer.