Avslutning på en utvidet påskeferie (27.03.2008)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Estilrønningen (440m)
Ascents Hestkjøltoppen (1,390m) 27.03.2008

(Skrevet av JoSo 28.03.2008)

Tur foretatt: Mars 2008.

27.3.08. Jeg kom fra en skitur i Skjækerfjella og overnattet på Lierne Gjestegård på Holand.
Kjørte videre til Sørli, så til venstre opp Estilbakken ca en kilometer til p-plass ved gården Estilrønningen. I likhet med områdene i Skjækerfjella var det også her flotte forhold for skitur, og både været og føreforholdene var superbra.
Gode skispor inn til Vestgårdsseteren gjorde at denne strekningen gikk unna på i underkant av en time. Herfra var ingen spor, men svært gode snøforhold videre innover mot Hestkjølen. Jeg fulgte elva Storåa i nordlig retning og gikk etterhvert opp fjellsida mellom toppen på 1259 moh og selve Hestkjøltoppen. Flott utsikt fra toppen, både innover i Sverige og tilbake i retning Sørli og fjellpartiene bak. Og som Otto & Inger Lise skriver i sin rapport: Varden var helt dekt av is og snø og var kjempestor...
Artig nedkjøring fra toppen! Fulgte stort sett samme spor som jeg gikk opp.

Dette var for meg den siste kommunetoppen i Nord-Trøndelag, og de siste 3 toppene i dette fylket var kanskje også de fineste turene (Snåsa, Verdal og Lierne). Men bl.a. Leka, Stjørdal og Meråker vekker også flotte turminner. Bra fylke!