Påske rundt Hardangerjøkulen (03.04.2012)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Finse (1,170m)
Endpoint Haugastøl (1,001m)
Visits of other PBEs Finsehytta (1,223m) 03.04.2012
Rembesdalseter (960m) 04.04.2012
Kjeldebu (1,056m) 05.04.2012
Krækkja (1,161m) 06.04.2012
Omsider på Rembedalsseter

Hytte til hytte-tur Finse, rundt Hardangerjøkulen og videre til Haugastøl.

Rutene til Rembesdalseter er ikke kvistet, antagelig på grunn av at den eneste ruta østover enten er over bre, i bånn av en svært bratt fjellside, eller over et regulert vann. Man bør altså vite hva man driver med... Vi gikk i bånn av fjellsiden, som ble vurdert som trygt for skred med det været som hadde vært de siste dagene.

Mens ruta mellom Finse og Rembesdalseter ble gått i strålende sol, ble ruta videre til Kjeldebu gått i total whiteout det meste av dagen. Det var veldig mye skavler i alle himmelretninger og antatt økende skredfare, så vi gikk på GPS-kurs og kastet snøballer dagen lang. Klokka fem hadde vi gått en tredel av dagens etappe, sjekka Yr på mobilen, og kunne lese at det var meldt kuling utover kvelden. Vi begynte å se for oss en natt nedgravd ute, men fortsatte å gå i påvente av vinden. Heldigvis ble terrenget litt lettere, vi hadde medvind, og den kraftige vinden dukket ikke opp før vi omsider nådde hytta en stund etter det hadde blitt mørkt. En krevende, men lærerik dag!

Resten av påsken var det påskevær, og etappene videre til Krækkja og Haugastøl gikk som en lek.