Beste påsketur EVER!! (24.03.2013)  6

Hellevassbu (1,167m) 24.03.2013
Litlos (1,199m) 24.03.2013
Middalsbu (858m) 24.03.2013

Tur på Hardangervidda påsken 2013.

Utsikt sørover fra Haukeliseter søndag kveld

Vi startet med kveldstur ut fra Haukeliseter, mot Vassdalseggi. Ikke for å bestige denne fylkestoppen, men rett og slett fordi det var vakkert både i naturen med sol, blå himmel og kruteflott skiføre OG tur-følget. Vi kunne ikke la slikt ett vær gå til spille, om det skulle bli dårligere dagen derpå!

MEN det ble aldri dårlig vær!!! Sol/måne skinn døgnet rundt i en hel uke. 30 minus om natta og morgenen, og behagelige 15 minus mitt på dagen, gjorde at opplevelsen bare ble enda bedre.

Dag 1. Haukeliseter-Hellevassbu 23,5 km

Startet med god frokost, så bratte bakker, så litt flere, og "vips" var vi fremme på hytta Hellevassbu. Har jo gått litt i fjellet, og "noen" ganger har jeg jo også tittet på kartet før jeg legger ut på tur. Men turen inn her ble litt lengre en hva jeg hadde tenkt, og hva jeg leste ut fra kartet. I hodet mitt max 3,5 timer, men klokken rundet akkurat 6 timer når vi kom frem til hytta.

På Hellevassbu hadde vi gleden av å være deltagere i ny rekord :-D. Hytta her er innredet med soveplass til 26. Vi var 85 stk + 5 hunder! Hærlig opplevelse, som neppe hadde vært det, om ikke en dyktig hyttevakt fra København holdt oss "sosiale" nordmenn og kvinner i ørene :-D Utrolig flott hytte, folk, og en nydelig morgen neste dag med 27 minus på nesetippen når vi starter videre mot Litlos.

Dag 2 Hellevassbu - Litlos 18,4 km

Første dagen var kanskje litt tung. Men turen vide til Litos var bare lett og vakker. "Små-kupert" etter første bakken. Fortsatt vindstille, blå himmel, sol og en lykkeværden! Siste 5 km av turen går over Kvennsjøen og Litosvannet. Her fikk vi nytte av Sniff`s sine trekk egenskaper, og spurtslo 8 tyskere frem til hytta for de siste sengeplassene :-D

Vi brukte 5 timer på turen, hvor tre av dem var i bevegelse. Dvs at to timer med målløs måping over fantastisk norsk natur, var på sin plass!! Og når det gjelder de tyske venner som ble forkjørt av Sniff & co, så var reaskjonen : die Leute standen gaffend herum.

Ikke dårlig om kvelden heller :)

Dag 3 Litlos m/topptur til Ravnaberg 7 km

Tredje dag gikk til topptur utenfor Litlos og kos i solveggen. Nydelig middag på Hytta om kvelden, og desserten bestod i å sitte ute om natten, for å titte på stjernehimmelen, hvor det funklet fra millioner av stjerne og ett måneskinn som nesten gjorde natt til dag. Det er ikke så mange klare dager på Hardangervidda ila året!!, så da må en benytte sjansen. Sniff var også happy, da det kom ett hundespann med Alaska huskyer, som trente på Litosvannet om natta.

PS: Om du ønsker mobildekning her oppe. Velg Ravnaberge 1356 moh eller Holken 1428 moh, vestre topp :)

Dag 4 Litlos - Middalsbu 22,6 km

Ny dag med sol osv osv (hadde jeg ikke vært her, ville jeg neppe trodd røverhistorien om sol nesten 24/7)

Når en tror at en har sett alt det fine som finnes, ja så blir en litt i ubalanse igjen, når en følger vinterløypa nedover til Middalsbu. Fantastisk!! Vi var alle enige om at det blir sommertur her også. Og da med start fra Finse og ned til Røldal. Tjohoo!! Flotte fjelltopper, fiskevann, is-formasjoner, Majken, og nedoverkjøring nesten hele turen.

Tid for hyttekos nede ved Middalsbu.

Dag 5 Middalsbu - Røldal 15,2 Km

Siste dag var ankommet. Fortsatt sol gitt:-D På med skiene igjen, litt opp og så ned til Valldalsvatnet. 10 km på regulert is. Gikk greit siden veien over vannet stikkes om, eller sjekkes daglig av folk fra Hydro aluminium. Selv om de faktisk var litt bekymret i år, da isen var spesiell tykk, og at den da kunne "henge igjen" parallelt med at vannet tappes :( til fordel for AS sparegris (læs:NORGE)

Skal ikke blande politikk med vakker tur, så nok for i dag. Vi kom ned til dammen, og skiløypen gikk helt ned til europaveien:) Der ble den bedre halvdel, to sekker, to hunder, og to par ski levnet igjen, for å hente bilen som stod å frøs på Haukeliseter. For å gjøre historien komplett, så fikk jeg jammen haik før bussen kom, av en hyggelig lærer fra Røldal. JEG ELSKER NORGE m/FJELLTOPPER, NATUR, SNIFF, DNT, SKIGÅERE, FJELLFANTER, GAMMEL OG UNGE TUR-MENNESKER OG ALLE DERE ANDRE . (Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen;)

Eh ... nyforelsket?

Written by mortenh 03.04.2013 16:22

Du klinger ganske nyforelsket Tor Arne... Men det er da supert :) Gratulerer - med det, og en fantastisk påsketur. Sjelden mye bestigninger til deg å være, men du hadde det bra lell skjønner jeg. Når du ikke svingte til høyre eller venstre for å plukke topper underveis må du ha vært i en rus :)

Så da blei det ikke noe med møya i Valdres.

Sv: Eh ... nyforelsket?

Written by 19topper 03.04.2013 20:12

Det er vel en/ett understatement at jeg er en smule nyforelsket;) Og joda turen var bra læll, uten for mange avstikkere til topper:) Og det blir flere fremover:))

Både topper og turer! Også turer til Valdres, men der kun for å gå på topper;) DU vil nok bli varslet i front av Valdres tur for spørsmål om fellestur:)