Påsken 2013 Rondane (24.03.2013)

Written by Eivindo (Eivind Fossheim Ottersen)

Ascents Gravhøe (1,488m) 24.03.2013
Indre Illmannhøe (1,643m) 24.03.2013
Pikhetta (1,510m) 24.03.2013
Simlepiggen (1,721m) 24.03.2013
Veslesmeden (2,015m) 24.03.2013
Sørøst for Veslesmeden (1,871m) 24.03.2013

Påsken i år gikk til Rondane. Jeg og en kamerat skulle tilbringe en uke med hytte til hytte gåing, ispedd toppturer. Været på turen kan oppsummeres med KNALLSOL :) Føret var for det meste hardt og veldig skavlete, men vi fant noen fine nedkjøringer.

Første etappe gikk fra Hageseter til Grimsdalshytta, der vi gikk innom Pikhetta (1510 moh). Turen var på ca 17 km i luftlinje og tok ca 6 timer med rolig gange og lange pauser.

Dag to gikk videre til Haverdalsæter over Gravhøe (1488 moh). Vi valgte å følge vinterruten mot Dørålseter ca 4 km før vi gikk rett opp mot toppen. På toppen av Gravhøe ble vi sittende en time og nyte været. Det var helt vindstille midt oppå toppen! Nedkjøringen ble rett mot Haverdalsæter, der første 200 høydemeterene var veldig bra. Når vi kom inn i skogen ble snøen veldig råtten, men det var likevel en gøy nedfart. Turen inkludert pauser var ca 4,5 time og var 8 km i luftlinje. Haverdalsæter er en trivelig liten privatdrivet seter, der det på sommeren er drift med egenprodusert ost og smør.

Tredje etappe gikk til Dørålseter via Dørålsglupen, en veldig smal kløft i Stygghøin massivet som ligger på 1400 meters høyde. Oppstigningen var bratt, så fellene måtte på. På toppen var det 2 små partier som var uten snø, så det ble noen få meter med bæring av skia. Nedkjøringen mot Dørålseter var utrolig fin. Kan anbefales på det sterkeste (nord til sør retning som vi gikk, er klart finest). Totaldistanse denne dagen var ca 12 km.

Dag 4 ble en ren transportetappe der vi kun fulgte vinterløypa, minus et par ekstra turer på vei ned Langglupdalen :-) Ca. 24 km. Bjørnhollia serverte påskens beste mat.

Dag 5 gikk over Illmannhøe-massivet, der vi på kartet var innom 6 topper! Kun 2 av disse er registrert i peakbook, siden de andre er mellomtopper (selv om noen har peakfaktor på neste 100 meter). Dette ble en lang dag med til sammen ca 1200 høydemeter gått, og ca 15 km i luftlinje. Vi brukte 7 timer totalt. For andre som skal opp på Simlepiggen (1721 moh). Vi valgte å gå øst-eggen opp på ski. Dette gikk bare akkurat der det nesten endte med at en av oss sklei hele veien ned igjen. Fellen glapp og han lå kloret fast i snøen. Vest eller sørvest siden er mye kortene og mye slakkere, men ikke like spektakulær!

Dag 6 ble en ren topptur, der vi bodde på Rondvassbu og gikk opp på Veslesmeden (2015 moh). På vei opp lå selve toppen i skyene. Vi ble gående selve ryggen ut og siste delen av toppen i tåke, men vi kom over skyene på toppen! Vi var dagens første på toppen, men hadde vi gått litt saktere, så hadde vi fått skyfri utsikt, for når vi kom ned igjen på ryggen og neste gruppen (som vi gikk forbi på vei opp) kom opp på toppen forsvant skyene helt. Nedkjøringen var fantastisk, så denne toppen kan virkelig anbefales som en vintertopp.

Syvende etappe gikk tilbake til Høvringen, der vi hadde en bil stående. Planen var å gå via Ljosåbelgen (1948 moh) men vi snudde ca 200 meter fra toppen. Det var en bratt oppstigning (selv om vi gikk opp det bratteste), og vi ble enige om at vi hadde gått nok høydemeter i påsken, og at vi kunne unne oss en safing siste dagen. Det ble en nærvepirrende nedkjøring på 109 skia, men vi overlevde. Gikk innom Peer-Gynt hytta for en vaffel og Cola, før siste 10 km ble gått i godt driv i preparerte løyper.

Totalt sett ble det en fantastisk påske i Rondane, men neste tur hit blir nok på sommer/høst sesongen, siden området virker mer egnet for dette. Litt lite snø, og veldig forblåste topper (selv om de som gikk her ofte sa at i år var det mye snø!).

Missing title

Written by Øyvindbr 03.04.2013 11:49

Hadde en nesten tilsvarende påsketur, delvis førpåsketur i 2009. Rondane er finest i vinterdrakt eller med hvitt pudder og høstfarger. Men jeg har storkost meg på Trolltinden sommerstid også. Rondane er et flott område, så skjønner dere er fornøyd.

Missing title

Written by Mayhassen 02.04.2013 20:16

Var nok en fin tur dette ja. Rondane synes jeg er finest i hvit drakt. Er ikke så mye annet enn ur der på sommeren, men fint på sin måte da også, verdt et besøk.