Storås på en varm vårdag (26.05.2024)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Møllejordet p-lomme (169m)
Endpoint Møllejordet p-lomme (169m)
Ascents Storås Nordvest (682m) 26.05.2024 11:02
Storås (682m) 26.05.2024 11:25
Visits of other PBEs Møllejordet p-lomme (169m) 26.05.2024 09:23
Heimseterveien stengt bom (181m) 26.05.2024 09:25
Storås NØ utsiktspunkt (675m) 26.05.2024 11:11

Skikkelig sommervarme i lavlandet i dag, men ettermiddagsbyger med lyn og torden, så her gjaldt det å komme av gårde tidlig.
Etter å ha syklet grusveien oppover la jeg an til en ganske direkte rute opp på Storås, men måtte gå noen omveier pga noen bratte skrenter. Veldig tungt i varmen, så det ble mange pustepauser før jeg nådde "Storås Nordvest". Der oppe var det veldig fint syntes jeg, med glissen furuskog og stedvis god utsikt. Vindværet november 2021 hadde gjort det ekstra glissent på toppområdet så det ut til. Brukte litt tid på utsiktspunktet på Storås til matpause og ellers beundring av den gedigne varden på Storås; begge deler gjør Storås til et fint turmål.

Jeg la turen nedover en annen vei og syntes det gikk mye lettere nå; ikke bare fordi det var nedoverbakke, men terrenget var mer lettgått der.

Fotturen var 3,28 km og varte 2:07. Resten var sykkel.

Turmålet Storås med Heimsetertjenn nede til høyre.
Mektig utsyn mot Norefjell som var mye finere i virkeligheten enn på bildet mitt. Fortsatt noe snø, men fottursesongen kan snart starte i høyfjellet også.
Toppen av "Storås Nordvest".
Storåstjenn.
Fra utsiktspunktet på Storås ser jeg ned på den markante Sundsåsen med Krøderen i bakgrunnen.
Storås foran og Norefjell bak.
Hestgjuvnatten langt i bakgrunnen og den imponerende varden med trigpunktet på Storås i forgrunnen.