Svarthamaren og Skreddalsfjellet (26.05.2024)

Written by Line GSM

Ascents Svarthamaren (1,471m) 26.05.2024 10:04
Skreddalsfjellet (1,414m) 26.05.2024 11:00

Tåka lå tungt fra morgenen av, men yr lovet opplett utover formiddagen før det var spådd regn, lyn og torden på ettermiddagen. Som forventet var veien til Skreddalen stengt, men jeg hadde langdistanseskoa på og småløp innover. Det er svært lite snø igjen i dette området, men veien var veldig dårlig, så jeg løp i sikksakk og prøvde å unngå alle synkehullene og utgravningene etter vannet. En flokk med tamrein krysset veien foran meg. Fra Skreddalen fulgte jeg umerket sti til Svarthamaren og krysset bare noen få snøfelter som til dels var harde. Etter hvert lettet tåka, og da jeg nådde toppen kom de første solgløttene. Bestemte meg for å svippe bortom Skreddalsfjellet siden det ble mer og mer sol. Herfra ser man tydelig forskjellen på snømengden mellom østlige og vestlige fjellstrøk. Skillet går mellom Gråhøe og Austhøi, utrolig markant. Småløp tilbake igjen med fritt utsyn til tordenskyene som bygget seg opp. Traff en fyr på sykkel som var svært pratsom og belærte meg om tamreinen i området :-)

Storetjernet og Skreddalstjernet.
Svarthamaren mot Skaget.
Jotunheimen.
Skreddalsfjellet mot Svarthamaren og Skaget.