Bjørnåsen og Gaupåsen (24.05.2024)

Written by Line GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Bjørnåsen (825m) 24.05.2024 12:54
Gaupåsen (758m) 24.05.2024 14:15

Dette er en tur jeg aldri ville funnet på å gå hvis det ikke var for at jeg går etter topplister. Her er det bare skog og atter skog, og i dag var det søkkende bløtt i myrene, insekter, spindelvev og maur overalt. Det gikk ikke an å stoppe opp før maurene kravlet oppover beina. Heldigvis var det ingen sol, og det var svalere i høyden og lummert i dalene. Jeg fulgte blåmerket sti til Bjørnåsen, først gjennom hvitveisland, så herpa sti over hogstfelt, og etter hvert veldig bløtt. Skilt og skog på toppen. Fulgte sti et stykke videre før jeg fant en grei rute over myr og beitmark til en veiende. Gikk veien mot Gaupåsen, og fant en traktorvei som ledet meg helt opp på platået før toppen. På toppen stod det en benk, og det var overraskende bra utsikt pga. hogstfelt. Gikk om trig. punktet på returen, og der gikk jeg meg fast i et stup og måtte runde langt bortover. Kom meg ned skråningen uten uhell og fant ikke stien før jeg kom over i gammelskogen. Deretter vei igjen til jeg fant stien ved Kobberstadstua og gikk den noen meter før den gikk i oppløsning. Men kom meg ned gjennom hvitveisbelte først, deretter gammelt hogstfelt. Her ramla jeg hardt og brutalt og slo ratataen på en stein. Sjelden er jeg blitt gladere for å se bilen igjen etter tur, og hurra, ferdig med Østre Toten 100 m pf faktor.

Stistart.
Stidele Bjørnåsen - Fjellsjøkampen.
Bjørnåstjernet.
Gaupåsen.
Mot Bjørnåsen.
Utsikten fra trig. punkt Gaupåsen.