Knutshøe (22.05.2024)  6

Varga bru (1,068m) 22.05.2024 10:09
Knutshøe Nedre klyvepunkt (1,175m) 22.05.2024 10:31
Knutshø Øvre klyvepunkt (1,500m) 22.05.2024 12:24

Etter en flott tur i nydelig vær på Bitihorn i går, var vi klar for en ny topptur. Og når vi kjørte forbi og så at Knutshøe lå snøfri, var vi samstemte i at denne anledningen kunne vi ikke la gå fra oss. Sist vi prøvde, var parkeringsplassene ved veien her tettpakket med utenlandske turister og fjellslusker som oss selv, så vi kjørte forbi uten å finne noe sted å parkere. Denne gangen var det god plass på parkeringa, så dermed kunne turen starte. Vi hadde fra vår turkamerat miombo (Rune Berg), fått høre at dette var en slags "Lille Besseggen" så vi hadde våre forventninger til turen. Utsikten og været skulle det iallefall ikke stå på..
Vi hadde ikke gått mange 100 meter før en mann med en hund tok oss igjen. Han hadde en Peakbook skjorte på seg, noe vi ikke har sett på laange tider (les:aldri), så da spurte jeg om han var "Peakbooker" han også... Og når han presenterte seg som Atomsilda (Jørn Håvard Ask) eller Jørn, måtte jeg nesten ta han i hånda. Har brukt mange av denne karen sine turbeskrivelser når turmål og rutevalg har blitt tatt.

Jadda, kan Fjellvettregel 5: Lytt til erfarne fjellfolk..
Oog før noen lurer, jeg veet at de er oppdatert/fornyet og nå er denne en del av regel nr.1 Planlegg turen og meld fra hvor du går.
Men gamle folk husker de gamle reglene også da serru.
Her er en link til resten:

Når han foreslo at vi gikk sammen til toppen, var vi ikke sene om å takke ja til det.
Vi hadde masse felles å prate om, så turen ble kortere en forventet, selv om den varte lengre enn vanlig. Utrolig hvor fort tiden går i hyggelig lag.
Et annet hyggelig bekjentskap var hunden Embla, den faste følgesvennen til Jørn. Maken til rolig og dreven fjellhund skal man lete lenge etter.
Tørt og fint hele veien, bortsett fra et par snøfelt på flata rett ved parkeringa.
Merkelig nok var det mere hold i denne snøen en den som lå i nordhellinga opp til Bitihorn mange 100 meter høyere opp.
Syns dette var en flott tur, sammenlignet med både Romsdalseggen og Besseggen. Den er kortere, har 2 partier med lett klyving, et kort parti med bratt på begge sider men bredere enn de før nevnte eggene og en flott utsikt. Det første klyvepartiet kommer ved første stigning, så alle som lurer på om de har for mye høydeskrekk til å gå Romsdal- eller Besseggen, bør ta denne turen først. For her er det kun noen 100 meter tilbake til parkeringa, samt en mulighet til å gå rundt på baksiden for å unngå begge. (Det vil isåfall bli en tur på over en mil.)

Alt i alt en flott tur! Takk for følget Embla og Jørn.

Mogop

Pulsatilla vernalis
er en vakker fjellplante som trives i kalde, alpine områder. Den blomstrer tidlig om våren og har store, hvite eller lyslilla blomster med lodne stilker og blader. Mogopen er kjent for å være en av de første blomstene som dukker opp etter vinteren, noe som gjør den til et symbol på vårens ankomst i fjellene. På Island blir den kalt "lambagras" fordi sauene liker å spise den.
Kan finnes til høyder over 1800 m o.h. Som fjellplante har den nok et tyngdepunkt i tidligere Oppland fylke, og Oppland hadde den da også i sitt fylkesvåpen.
Levende fossil
Mogopen er ofte omtalt som en "levende fossil" fordi den har eksistert i 140 millioner år uten å endre seg mye. Denne planten var til stede allerede før istidene og har overlevd store klimaforandringer.
Den søte nektaren tiltrekker seg bier og andre pollinerende insekter.
Så mogopen er som en tidsreisende, fjellkafé for insekter som liker det kaldt!

Knutshø

Written by miombo 27.05.2024 14:30

Flotte bilder fra en fin tur. Dere fant et punkt som var mye høyere enn der jeg gikk ser det ut for (2500 m?). Jeg gikk ned og tilbake i dalen, men kanskje mye snø der nå.

Sv: Knutshø

Written by Icemann99 31.05.2024 07:55

Ja, er det ikke tøft?? :-)

Denne nordtoppen er på 1500 høydemeter, men det var en konflikt med et annet Peakbook element: "Ruteinformasjon" som heter "Lærestedene knutshø" som ligger like i nærheten og 40 høydemeter under. Så jeg har spurt administrator om ikke han kan bidra til at toppen får riktig høyde.